Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Eliminarea restricției privind numărul de sedii sociale la aceeași adresă, introdusă în 2020, a generat practici cu risc fiscal ridicat - peste 2.000 de adrese găzduiesc circa 47.000 de firme cu datorii de aproape 30 miliarde lei. Recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început să declare inactive fiscal societățile de la „adresele-problemă”, însă procedura este contestată de specialiști pentru nerespectarea pașilor legali. Avocatul Robert Trăilescu explică pentru avocatnet.ro că deciziile de inactivare fiscală emise fără informarea prealabilă a contribuabililor sunt nelegale și pot fi contestate. Citește articolul
Pe de o parte, contribuabilii care figurează la Registrul comerțului (sau la organismul de autorizare) ca fiind în inactivitate temporară scapă de obligația de a depune declarația 406 privind fișierul SAF-T, dar strict pentru perioada de inactivitate, informația fiind confirmată oficial recent. Pe de altă parte, contribuabilii activi care n-au activitate într-o perioadă anume au în continuare obligația depunerii declarației 406, chiar dacă asta înseamnă depunerea „pe zero”. Citește articolul
O modificare operată la început de 2024, la regimul impozitului micro, care părea a fi în avantajul contribuabililor se dovedește a fi, de fapt, o măsură antiabuz, atrag atenția specialiștii. Mai precis, cei care au o microfirmă inactivă nu pot înființa o companie nouă care să aplice tot impozitul micro, ci trebuie să aplice impozitul pe profit. Citește articolul
O fimă care obținea venituri, în ciuda faptului că figura în evidențe ca fiind inactivă, a fost obligată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să achite suplimentar impozit micro și TVA. Speța a fost prezentată într-un raport recent despre controalele fiscale terminate în decembrie 2023. Citește articolul
O serie de reguli pentru situațiile în care plătitorii de impozit micro intră în inactivitate temporară au fost introduse recent în Codul fiscal, în condițiile în care era neclar anterior cum trebuie procedat. Citește articolul
Suspendarea prescripției dreptului de a cere executarea silită urmează să se aplice și în situațiile în care este vorba de contribuabilii care devin inactivi temporar, conform unui proiect de OUG inițiat recent. În momentul de față, suspendarea prescripției în caz de inactivitate temporară este posibilă numai pentru dreptul de a stabili creanțe fiscale, nu și pentru dreptul de a cere executarea silită. Citește articolul
La un an de când Guvernul a stabilit că firmele declarate inactive trebuie reactivate de către Fisc atunci când măsura este suspendată în instanță, procedura pentru aplicarea noii reguli a apărut în Monitorul Oficial sub forma unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Firmele și persoanele fizice care intră temporar în inactivitate vor scăpa din oficiu de obligația de a depune declarații fiscale, conform unei ordonanțe aplicabile de joi. Până acum, contribuabilii inactivi cereau la Fisc și trebuia să li se aprobe alte termene sau alte condiții pentru depunerea declarațiilor fiscale, altfel obligația de depunere rămânea valabilă în continuare. Citește articolul
Există diferențe mari între o firmă declarată inactivă la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) și o firmă inactivă din punct de vedere fiscal. Însă, deși nu poate părea așa, companiile inactive nu-și încetează chiar total activitatea. Cu ajutorul specialiștilor de la Schoenherr, explicăm astăzi cele mai relevante aspecte legate de inactivitatea juridică și cea fiscală. Explicațiile vin în contextul în care, în primele zece luni din 2021, numărul firmelor care și-au suspendat activitatea a crescut cu peste 15% față de anul trecut, depășind pragul de 10.000, potrivit ONRC. Citește articolul
Firmele, PFA-urile, dar și alte forme de organizare care au, conform legii, posibilitatea de a-și întrerupe sau suspenda temporar activitatea trebuie să îndeplinească anumite obligații în vederea reactivării, potrivit unui ghid publicat recent pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Printre altele, acestea nu trebuie să aibă datorii la stat, trebuie să-și fi îndeplinit obligațiile declarative impuse de lege, dar și să nu se afle în vreuna dintre situațiile în care legea le interzice reactivarea. Citește articolul