Suspendarea prescripției dreptului de a cere executarea silită urmează să se aplice și în situațiile în care este vorba de contribuabilii care devin inactivi temporar, conform unui proiect de OUG inițiat recent. În momentul de față, suspendarea prescripției în caz de inactivitate temporară este posibilă numai pentru dreptul de a stabili creanțe fiscale, nu și pentru dreptul de a cere executarea silită. Citește articolul
La un an de când Guvernul a stabilit că firmele declarate inactive trebuie reactivate de către Fisc atunci când măsura este suspendată în instanță, procedura pentru aplicarea noii reguli a apărut în Monitorul Oficial sub forma unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Există diferențe mari între o firmă declarată inactivă la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) și o firmă inactivă din punct de vedere fiscal. Însă, deși nu poate părea așa, companiile inactive nu-și încetează chiar total activitatea. Cu ajutorul specialiștilor de la Schoenherr, explicăm astăzi cele mai relevante aspecte legate de inactivitatea juridică și cea fiscală. Explicațiile vin în contextul în care, în primele zece luni din 2021, numărul firmelor care și-au suspendat activitatea a crescut cu peste 15% față de anul trecut, depășind pragul de 10.000, potrivit ONRC. Citește articolul
Firmele, PFA-urile, dar și alte forme de organizare care au, conform legii, posibilitatea de a-și întrerupe sau suspenda temporar activitatea trebuie să îndeplinească anumite obligații în vederea reactivării, potrivit unui ghid publicat recent pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Printre altele, acestea nu trebuie să aibă datorii la stat, trebuie să-și fi îndeplinit obligațiile declarative impuse de lege, dar și să nu se afle în vreuna dintre situațiile în care legea le interzice reactivarea. Citește articolul
Expirarea contractului privind sediul social poate conduce, potrivit legii, fie la declararea inactivității firmei de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, dacă contribuabilul nu se conformează în termen de 30 de zile de la primirea unei notificări în acest sens de la organele fiscale, fie chiar la dizolvarea societății de către instanță, la cererea Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) sau a oricărei persoane interesate. Citește articolul
Multe firme n-au activitate în această perioadă și, din cauza aceasta, legislația fiscală le permite să obțină amânarea momentului în care ar fi trebuit să depună declarațiile fiscale. Interesul pentru o firmă inactivă de a proceda așa este să nu-și piardă codul de TVA, ca urmare a declarării acesteia ca fiind inactivă fiscal. Citește articolul
În contextul epidemiei de coronavirus, unele companii pot rămâne inactive pentru o perioadă mai lungă, mai ales din cauza restricțiilor impuse de autorități. Deoarece astfel se poate ajunge la declararea firmelor ca fiind inactive fiscal, există două variante temporare prin care se poate evita un asemenea rezultat. Preventiv, contribuabilii care riscă să fie declarați inactivi vor fi avertizați în curând de către reprezentanții Fiscului. Citește articolul
De principiu, o companie declarată inactivă fiscal își poate desfășura mai departe activitățile economice. Însă, în perioada de inactivitate, companiile n-au voie să deducă cheltuieli și TVA pentru achizițiile făcute, conform prevederilor actuale ale Codului fiscal. Reactivarea se poate face în orice moment, însă numai dacă sunt îndeplinite anumite condiții. Citește articolul
În situaţiile în care firmele solicită reactivarea fiscală, Fiscul nu mai verifică dacă acestea îşi desfăşoară activitatea la domiciliul fiscal declarat decât în situaţia în care inactivitatea apare din acest motiv, potrivit unor reglementări deja intrate în vigoare. Aşadar, inspectorii Fiscului nu mai vizitează de-acum contribuabilii în cazul în care inactivitatea acestora a intervenit ca urmare a, spre exemplu, nedepunerii declaraţiilor fiscale, expirării duratei de funcţionare a societăţii sau altor motive ce nu au legătură cu funcţionarea entităţii la domiciliul fiscal declarat. Citește articolul
Codul de procedură fiscală stabilește mai multe cazuri în care un contribuabil este declarat inactiv, printre care se numără și funcționarea firmei într-un sediu social expirat. Concret, persoanele juridice aflate în această situație nu mai au dreptul să își deducă cheltuielile și TVA-ul aferent achizițiilor efectuate și, în plus, inactivitatea fiscală este înscrisă în cazierul fiscal. Citește articolul