Asta înseamnă că o firmă inactivă fiscal are aceleași obligații fiscale pe care le are orice contribuabil. Mai precis, să declare și să achite impozite, taxe și contribuții sociale și să colecteze TVA-ul aferent tranzacțiilor impozabile.
„Din punct de vedere fiscal, o societate declarată inactivă nu are limitări în ceea ce privește desfășurarea activității sale economice (...). Până la reactivare, societatea declarată inactivă nu poate deduce cheltuieli și/sau TVA aferente achizițiilor pe care le efectuează. O societate declarată inactivă are aceleași obligații fiscale ca oricare alt contribuabil - declararea și plata impozitelor și a contribuțiilor sociale, colectarea TVA pentru tranzacțiile sale impozabile”, a explicat, la solicitarea avocatnet.ro, Anamaria Tocaci, tax manager la Schoenherr Tax Bucharest.
Concret, principalul efect al inactivității fiscale este anularea codului de TVA, însă numai dacă firma aflată în această situație era înregistrată în scopuri de taxă. Cu toate acestea, firmele inactive fiscal tot rămân cu obligații pe partea de TVA.
„Inactivitatea fiscală atrage anularea codului de înregistrare în scopuri de TVA, dacă societatea declarată inactivă este înregistrată în scopuri de TVA. Există însă în continuare obligația societății inactive de a colecta TVA pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii efectuate”, a spus consultantul fiscal.
În plus, dispare posibilitatea de a deduce cheltuieli la calculul impozitului pe profit și de a deduce TVA pentru achizițiile din perioada de inactivitate.
„Beneficiarii care au făcut achiziții de la societăți cu codul de TVA anulat nu au posibilitatea să deducă cheltuielile respective și nici TVA aferentă dacă achizițiile sunt realizate în perioada în care codul de TVA al furnizorului sau prestatorului este anulat. Există, însă, anumite excepții de la această regulă, care prevăd că deducerea este permisă pentru achiziții în procedura de executare silită sau de la furnizori aflați în procedura falimentului”, a subliniat Anamaria Tocaci.
În anumite condiții, dreptul de deducere pentru cheltuieli și TVA poate fi exercitat, de către firma cu codul anulat de TVA și de către clienții săi, după reînregistrarea în scopuri de TVA. Specialista a spus că trebuie ținut cont, totuși, și de jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene, entitate care a stabilit că Fiscul nu poate refuza deducerea TVA pentru achizițiile de bunuri sau servicii de la o firmă cu codul de TVA anulat.
Un alt efect al inactivității fiscale este că, în această perioadă, curgerea termenului de prescripție este suspendată.
Potrivit Codului de procedură fiscală, inactivitatea unei companii poate să intervină dacă aceasta:
- nu-și îndeplinește, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligație declarativă legală (inactivitatea intervine după trecerea a 15 zile de la înștiințarea Fiscului privind depășirea termenului legal de depunere a declarației de impunere);
- se ferește de controalele fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit identificarea acestuia;
- nu funcționează la domiciliul fiscal declarat, când acest lucru e constatat de Fisc;
- înscrie la Registrul Comerțului inactivitatea temporară;
- durata de funcționare a societății este expirată;
- societatea nu mai are organe statutare (inactivitatea intervine după 30 de zile de la înștiințarea Fiscului);
- durata deținerii spațiului cu destinația de sediu social este expirată (inactivitatea intervine după 30 de zile de la înștiințarea Fiscului).
Așadar, dacă o companie se declară inactivă temporar la Registrul Comerțului, acest lucru duce automat și la inactivitatea fiscală.
Important! Firmele inactive fiscal (și, eventual, reactivate) sunt trecute într-un registru public al Fiscului, care poate fi accesat aici. Decizia de declarare a inactivității produce efecte față de terți din ziua următoare datei înscrierii în registru.
Reactivarea fiscală se face doar în anumite condiții
Referitor la reactivarea fiscală, companiile trebuie să îndeplinească, de principiu, anumite condiții specifice, spune Anamaria Tocaci:
- să își îndeplinească toate obligațiile declarative;
- să nu înregistreze obligații fiscale restante;
- să remedieze situația care a dus la inactivitate (de exemplu, prelungirea duratei deținerii spațiului cu destinația de sediu social).
Codul de procedură fiscală prevede că, atunci când este vorba de evitarea controalelor fiscale prin furnizarea unor date eronate despre domiciliul fiscal și de nefuncționarea la domiciliul fiscal declarat, reactivarea intervine dacă sunt îndeplinite condițiile unu și doi de mai sus și dacă Fiscul constată că firma funcționează la domiciliul fiscal declarat. În celelalte cazuri, reactivarea este legată de cele trei condiții din lista de mai sus.
Reactivarea se face prin depunerea unei cereri la Fisc. Dacă firma inactivă îndeplinește condițiile de mai sus, aceasta primește o decizie de reactivare. Însă, dacă nu le îndeplinește, aceasta primește o decizie de respingere a cererii.
„În situația în care Fiscul emite o decizie de reactivare, se vor opera modificările necesare în Registrul contribuabililor inactivi sau reactivați, în termen de cinci zile de la comunicarea deciziei. În ziua următoare înregistrării reactivării în registru, reactivarea produce efecte față de terți”, a subliniat specialista de la Schoenherr Tax.
Citește și: Ce implică suspendarea activității unei firme la Registrul Comerțului și, ulterior, reactivarea acesteia.