Pe de o parte, contribuabilii care figurează la Registrul comerțului (sau la organismul de autorizare) ca fiind în inactivitate temporară scapă de obligația de a depune declarația 406 privind fișierul SAF-T, dar strict pentru perioada de inactivitate, informația fiind confirmată oficial recent. Pe de altă parte, contribuabilii activi care n-au activitate într-o perioadă anume au în continuare obligația depunerii declarației 406, chiar dacă asta înseamnă depunerea „pe zero”.
În prezent,
fișierul SAF-T se transmite, prin formularul 406, de către toate categoriile de contribuabili (
cu anumite excepții), așa cum reiese din
Ordinul Fiscului 1.783/2021. Anul trecut, înainte ca micii contribuabili să înceapă transmiterea raportărilor, în spațiul public au apărut discuții legate de situația entităților inactive temporar și de situația entităților fără activitate.
În ceea ce privește
entitățile aflate în inactivitate temporară (înscrisă la Registrul comerțului sau la organismul de autorizare), acestea
scapă de raportările SAF-T, însă doar pentru perioada efectivă de inactivitate. Chestiunea e tranșată chiar de o regulă general valabilă de la articolul 101 din
Codul de procedură fiscală:
„Entitățile înregistrate în registrul comerțului, pentru care există înscrise mențiuni privind inactivitatea temporară, nu au obligația depunerii declarațiilor fiscale pentru perioada în care se află în inactivitate temporară, începând cu data de 1 a lunii următoare înscrierii mențiunii privind inactivitatea temporară în registrul comerțului. Celelalte entități (...) nu au obligația depunerii declarațiilor fiscale, pentru perioada pentru care au solicitat suspendarea activității la organismele care le-au autorizat, începând cu data de 1 a lunii următoare înscrierii mențiunii privind suspendarea activității în registrul contribuabililor.Aplicarea prevederilor (...) încetează la data reluării activității sau la împlinirea unui termen de 3 ani de la data înregistrării în registrul comerțului a mențiunii privind inactivitatea temporară sau a mențiunii privind suspendarea activității în registrul contribuabililor. Obligațiile de declarare, aferente activității desfășurate anterior înregistrării inactivității temporare/suspendării, se mențin.”
Din moment ce prevederea face o referire generală la declarațiile fiscale, asta înseamnă că vizată este, în mod indirect, și declarația 406, informația fiind confirmată pentru noi de către un fiscalist. Recent, această interpretare a fost
confirmată oficial și prin
Ordinul Fiscului 407/2025, care este în vigoare din 8 aprilie 2025. Actul normativ a venit cu
noi categorii de contribuabili care scapă de raportările SAF-T, dar și cu prevederi referitoare la firmele inactive.
„Următoarele categorii de contribuabili nu au obligația de depunere a fișierului standard de control fiscal (SAF-T): (...) persoanele juridice a căror activitate este suspendată temporar prin înscrierea mențiunilor la registrul comerțului nu au obligația de depunere a fișierului standard de control fiscal (SAF-T) pentru perioada în care activitatea este suspendată temporar (...); alte entități care au solicitat suspendarea activității la organismele care le-au autorizat nu au obligația de depunere a fișierului standard de control fiscal (SAF-T) pentru perioada în care activitatea este suspendată temporar (...)”, scrie în noul ordin.
Referitor la
firmele care într-o perioadă anume n-au activitate (pentru că, de exemplu, nu sunt înregistrate operațiuni), deși sunt active, lucrurile stau altfel. În cazul lor,
obligația depunerii raportărilor SAF-T rămâne valabilă (pentru că nu există nicio excepție pentru această situație). Totuși, deși vorbim de o obligație de depunere „pe zero” a declarației 406, firmele trebuie
să improvizeze puțin, în așa fel încât să nu primească erori la transmiterea formularului.
„Nu cred că se validează declarația fără nimic în Registrul jurnal. Au tot modificat cei de la Fisc și inițial trebuia să pui ceva «de umplutură» în oricare dintre secțiuni. Dar acum poți să raportezi fără facturi, poți să raportezi fără solduri, dacă nu ai solduri, dar balanța și Registrul jurnal cred că sunt obligatorii. Dacă n-aveți absolut nicio postare în Registrul jurnal, puteți să puneți o linie, efectiv, cu ceva - puteți să puneți chiar și o explicație de genul «Nu sunt postări în Registrul jurnal». Asta doar ca să fie ceva acolo, ca să treacă declarația de DUK Integrator cu valoarea zero. Dar multe dintre secțiuni pot fi raportate fără date în ele”, a precizat, la un eveniment online organizat în 2024 de avocatnet.ro, Consultantul fiscal Floris Bușilă.
Fișierul SAF-T se transmite, de principiu,
lunar sau
trimestrial. Perioada de raportare este stabilită în funcție de perioada fiscală folosită de contribuabili la TVA - cei care au perioada la TVA luna transmit D406 lunar, iar cei care au perioada la TVA trimestrul, semestrul sau anul, inclusiv neplătitorii de TVA, transmit D406 trimestrial.
Pentru secțiunea de
active, fișierul SAF-T se depune până la termenul stabilit pentru transmiterea situațiilor financiare aferente exercițiului financiar al contribuabilului. Pentru secțiunea de
stocuri, fișierul SAF-T se depune numai la cererea ANAF, în minimum 30 de zile calendaristice.
Comentarii articol (0)