În urma diferențelor de opinie între Ministerul Finanțelor (MF) și specialiștii din domeniul juridic-fiscal cu privire la termenul de cinci zile calendaristice pentru transmiterea facturilor în sistemul e-Factura, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a venit recent cu o poziție în care spune că trebuie aplicate, totuși, regulile de calcul din Codul civil. Citește articolul
În contextul utilizării generalizate a facturilor electronice, între persoanele impozabile stabilite în România, începând cu 1 iulie 2024, din ce în ce mai des apar întrebări sau dispute între cei doi parteneri comerciali în ceea ce privește informațiile care ar trebui (sau s-ar dori) trecute pe factură. Spre exemplu, sunt societăți care, din postura de clienți, refuză plata anumitor facturi în lipsa menționării unui cont IBAN pe aceasta sau a unui cod care să semnifice proiectul/centrul de cost de care aparține. Alte societăți refuză plata în lipsa primirii unui exemplar într-un format agreat (pdf, de pildă), pe o anumită adresă de e-mail sau pe o anumită platformă. În cele ce urmează trecem în revistă prevederile legale privind anumite elemente care nu trebuie să lipsească din facturi. Citește articolul
De câteva luni, e-Factura a devenit unicul canal oficial pentru transmiterea facturilor în relația B2B. În aceste condiții, contribuabilii semnalează tot felul de spețe problematice de care se lovesc, una dintre ele fiind legată de facturile emise în contextul folosirii platformelor de ridesharing. Cine are obligația transmiterii facturii în acest caz? Citește articolul
În contextul aplicării obligației generale de folosire a e-Factura, în relația B2B, de la 1 iulie 2024, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a clarificat recent în ce situații folosește sistemul și în ce situații nu-l folosește. Citește articolul
Deși sistemul e-Factura este operațional de ceva timp, obligația generală de a-l folosi pentru operațiunile B2B se aplică abia de astă-vară. Asta înseamnă că mulți contribuabili încă fac eforturi să se adapteze la sistem, iar una dintre problemele de care se pot lovi este identificarea unor facturi lipsă care fuseseră transmise, teoretic, la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Deși obligația generalizată de a folosi sistemul e-Factura, în relația B2B, se aplică de la 1 iulie 2024, putem spune că cei vizați se află în continuare într-o perioadă de acomodare cu noua cerință impusă de autorități. În acest context, specialiștii de la EY România sfătuiesc contribuabilii să facă des verificări și reconcilieri. Citește articolul
În curând, contribuabilii vor avea o procedură de care se vor putea folosi atunci când furnizorii lor nu le transmit, prin sistemul e-Factura, facturile electronice pentru bunuri sau servicii. Dar, până la apariția procedurii, firmele de bună-credință se pot folosi deocamdată doar de „amenințări” cu notificarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), în cazul refuzurilor sau întârzierilor. Citește articolul
Chestiunea modului în care se calculează termenul de cinci zile calendaristice pentru transmiterea facturilor în e-Factura e departe de a fi tranșată. Potrivit fiscaliștilor de la Nowium, interpretarea publicată recent de Ministerul Finanțelor (MF) este contrazisă chiar de legislația în vigoare, iar contribuabilii sancționați pentru întârzieri de o zi (sau, uneori, mai multe) pot contesta cu succes contravențiile. Citește articolul
Folosirea e-Factura pentru relația B2B a trecut, din iulie 2024, la un alt nivel - sistemul este singurul canal pentru transmiterea facturilor electronice (cu implicații la deducerea TVA), termenul de transmitere s-a redus la cinci zile calendaristice și se pot aplica noi amenzi. În aceste condiții, importanța verificărilor și reconcilierilor periodice este vitală pentru contribuabilii care vor să evite problemele în relația cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), subliniază specialiștii de la EY România. Citește articolul
Ministerul Finanțelor (MF) venise recent cu o clarificare în care explica modul de calcul al termenului de cinci zile pentru transmiterea facturilor în sistemul e-Factura, doar că această clarificare a venit printr-o simplă postare pe pagina sa de Facebook. Ulterior, MF a postat și pe site-ul propriu aceeași clarificare, în secțiunea dedicată sistemului e-Factura. Citește articolul