ACCES PREMIUM
De ce premium?
UPDATE: e-Factura: MF clarifică modul de calcul al termenului de cinci zile și printr-un comunicat de presă pe site-ul propriu, nu doar pe Facebook
Ministerul Finanțelor (MF) venise recent cu o clarificare în care explica modul de calcul al termenului de cinci zile pentru transmiterea facturilor în sistemul e-Factura, doar că această clarificare a venit printr-o simplă postare pe pagina sa de Facebook. Ulterior, MF a postat și pe site-ul propriu aceeași clarificare, în secțiunea dedicată sistemului e-Factura.
Articolul continuă mai jos
__________
ACTUALIZARE (10.10.2024): Reprezentanții Fiscului au venit ulterior cu o răzgândire - la calculul celor cinci zile se aplică, totuși, regulile legislației civile referitoare la calculul termenelor.__________
Clarificarea postată recent de MF pe pagina sa de Facebook
este în linie cu interpretarea pe care ne-a spus-o Cristina Săulescu de la Cabot TP. Și anume că prima zi a termenului este ziua de după cea a emiterii facturii, în timp ce a cincea zi este efectiv ultima, fără să se adauge o zi suplimentară.
„După cum știți, termenul-limită pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura este de cinci zile calendaristice de la data emiterii facturii. Acest termen se calculează pe zile calendaristice, din ziua următoare celei în care a fost emisă factura, și expiră în cea de-a cincea zi, indiferent că aceasta este o zi lucrătoare sau nelucrătoare. De exemplu: Dacă o factură este emisă pe data de 5 august, termenul începe să curgă din ziua următoare, respectiv din 6 august, și se consideră încheiat în data de 10 august. Factura transmisă în sistemul RO e-Factura pe 11 august se consideră a fi transmisă cu întârziere”, explică reprezentanții MF (
un print screen al postării poate fi descărcat de aici).
Conform unui răspuns primit luni de la MF la solicitarea avocatnet.ro (solicitare făcută înainte de apariția clarificării publice), clarificarea a fost reconfirmată și, mai mult, ni s-a atras atenția că aceasta
apare și într-un comunicat de pe site-ul ministerului. Mai precis,
în pagina dedicată sistemului e-Factura există, mai nou, o secțiune de anunțuri unde acum se găsește un singur comunicat de presă - cel legat de calcularea termenului de cinci zile calendaristice.
Așadar, asta înseamnă că regulile din codurile civile sunt
inaplicabile în această situație - conform acestora,
nu intră în calcul nici ziua de la care începe să curgă termenul, nici ziua când acesta se împlinește.
De altfel, Cristina Săulescu de la Cabot TP chiar sublinia că este greu de crezut că, în această situație legată de e-Factura, ar putea să se aplice regulile prevăzute de codurile civile.
„Nici Fiscul și nici MF nu au venit cu clarificări în acest sens, dar este greu de crezut că se va ține cont de regula din Codul de procedură civilă, atâta timp cât termenul s-a modificat de la zile lucrătoare la zile calendaristice ca să se reducă timpul între data emiterii și data validării în sistem. În acest context al reducerii timpului, înțelegem că se dorește ca facturile să fie încărcate în sistem în cel mai scurt timp posibil, motiv pentru care sunt foarte slabe speranțele să se meargă pe principiul excluderii ultimei zile din calcul”, spunea specialista înainte ca MF să iasă cu o clarificare publică.
În aceste condiții, cea mai bună practică pe care o pot avea companiile și persoanele fizice este să se asigure că transmiterea facturilor în e-Factura se face cât mai repede după momentul emiterii lor.
„Recomandarea mea este ca contribuabilii să depună toate eforturile necesare în scopul transmiterii facturilor în sistem în cel mai scurt timp posibil după emitere, dacă nu este posibil chiar în aceeași zi. Asta cu atât mai mult cu cât, vorbind de zile calendaristice, stresul poate deveni și mai accentuat când este vorba de zile nelucrătoare la o zi diferență de zilele de weekend, care oricum ne constrâng să găsim modalități mai eficiente de gestionare a timpului alocat transmiterii facturilor. Probleme pot apărea în special la firmele mai mici, unde o singură persoană are posibilitatea de transmitere a facturilor”, a punctat Cristina Săulescu.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.