Problema spinoasă a modului de calcul al termenului de cinci zile calendaristice, în care trebuie transmise facturile în sistemul e-Factura, a fost „rezolvată” de Ministerul Finanțelor (MF) printr-o simplă postare pe Facebook. Însă această clarificare n-are nicio valoare reală pentru contribuabili, potrivit specialiștilor.
__________
ACTUALIZARE (09.09.2024): Până la urmă, ministerul a postat clarificarea și sub forma unui comunicat de presă pe site-ul său oficial.__________
Clarificarea postată de MF pe
pagina sa de Facebook, în legătură cu
transmiterea facturilor în e-Factura, este în linie cu
interpretarea pe care ne-a spus-o Cristina Săulescu de la Cabot TP. Și anume că prima zi a
termenului de cinci zile calendaristice este ziua de după cea a emiterii facturii, în timp ce a cincea zi este efectiv ultima, fără să se adauge o zi suplimentară.
Totuși, o simplă postare pe o rețea de socializare n-are o valoare reală, din perspectiva relației contribuabililor cu MF și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), ci
este nevoie de un document oficial asumat. Asta înseamnă cel puțin un comunicat de presă publicat pe site-ul ministerului sau al ANAF, dacă nu un act normativ. Comentăm subiectul tot cu
Cristina Săulescu, Partener la Cabot TP.
1. Cât poate să cântărească clarificarea MF de pe Facebook în cadrul unui control fiscal?Cristina Săulescu: „Trăim în era digitalizării, într-adevăr, și se spune că dacă nu ești pe rețelele de socializare, nu ai cont pe rețelele de socializare, nu exiști. Totuși, această gândire nu ar trebui să se regăsească la autoritățile publice. În special MF și ANAF, organele acestora de control, trebuie să se bazeze doar pe legislație și comunicate oficiale care sunt opozabile tuturor, publicate fiind în paginile lor oficiale. Facebook este o rețea de socializare, nici măcar o rețea profesională, iar o comunicare pusă doar pe pagina de aici nu poate substitui un document oficial.
Cunosc mulți profesioniști în diverse domenii care nu au conturi pe rețele de socializare, iar asta nu îi face mai puțin buni în domeniile în care activează. Atâta vreme cât o «clarificare» a autorităților nu se regăsește nicăieri altundeva decât pe o rețea de socializare, consider că nu poate fi utilizată nici de către contribuabil și nici împotriva contribuabilului, nevând caracter de document oficial. Ce să înțelegem? Că, de acum încolo, în loc să spunem «potrivit comunicatului oficial de pe site-ul X», vom spune «potrivit postării de pe pagina de Facebook a X»? Și asta poate să aibă caracter de lege?”
2. Cât poate să cântărească clarificarea MF de pe Facebook dacă se ajunge chiar la un proces în instanță?Cristina Săulescu: „Și în instanță trebuie luate în considerare doar elemente care apar în acte și documente oficiale. Nu cred că în instanță, dacă se va ajunge aici, se vor lua în considerare, mai mult decât în procedura administrativă a căilor de atac, informări de pe rețelele de socializare. Așa cum, atunci când instanța consideră necesară o expertiză, aceasta poate fi luată în considerare doar dacă este realizată de experți acreditați, la fel și informările ar trebui să fie considerate valide doar dacă sunt venite pe căi oficiale: Monitorul Oficial, comunicate și informări oficiale asumate de instituții prin publicarea acestora pe paginile lor oficiale.”
3. Cum se pot proteja contribuabilii de o eventuală surpriză neplăcută în cadrul unui control fiscal?Cristina Săulescu: „În lipsa unui document oficial public, un răspuns personal scris (de la MF/ANAF -
n. red.) poate fi opozabil organelor de control.”
4. Ce ar trebui să facă MF pentru ca această clarificare postată pe Facebook să aibă o valoare indiscutabilă în cadrul controalelor fiscale și al litigiilor?Cristina Săulescu: „Pentru ca această clarificare să aibă o valoare indiscutabilă în cadrul controalelor fiscale și al litigiilor, ar trebui să fie preluată într-o comunicare oficială. În opinia mea, includerea acestei clarificări în cadrul legislației e-Factura, printr-un act normativ, ar fi ideală, dar chiar și un comunicat oficial postat pe pagina instituției ar putea fi suficient. Oricum, atâta timp cât rămâne la nivel de postare pe o rețea socială, clarificarea nu poate să aibă caracter obligatoriu, de lege, și lasă loc la interpretări abuzive.”