ACTUALIZARE (10.10.2024): Reprezentanții Fiscului au venit ulterior cu o răzgândire - la calculul celor cinci zile se aplică, totuși, regulile legislației civile referitoare la calculul termenelor.
__________
Concret, comunicatul de presă publicat de MF pe tema calculului termenului de cinci zile calendaristice de la e-Factura este în contradicție cu prevederile în vigoare din Codul de procedură fiscală și Codul de procedură civilă. Asta înseamnă că amenzile aplicate pentru întârzieri de o zi la transmiterea facturilor electronice pot fi contestate cu șanse mari de câștig, acolo unde este cazul. Însă chiar și așa, de preferat tot este ca firmele să facă tot posibilul pentru a transmite cât mai repede facturile în sistem.
„Avem o dilemă în ceea ce privește corelarea cu prevederile Codului de procedură civilă. Pentru că acolo unde legea nu are o regulă specifică pentru calculul termenului, se aplică, în principiu, prevederile Codului de procedură civilă. În legislația privind e-Factura nu avem o regulă specifică - avem termenul de cinci zile de la data emiterii facturii, dar nu avem o regulă specială în care să ni se precizeze această interpretare a MF. (...) Haideți să vedem care este regula pe care o definește Codul de procedură fiscală - acesta spune că termenele de orice fel privind exercitarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor prevăzute de Codul fiscal, precum și alte dispoziții legale în materie, dacă legislația fiscală nu dispune altfel, se calculează potrivit Codului de procedură civilă.
OUG 120/2021, care stă la baza e-Factura, nu are mențiuni exprese, deci, teoretic, ar trebui să ne raportăm la Codul de procedură civilă. Iar Codul de procedură civilă are articolul 181, care este relevant în acest context, în care ni se spune că, atunci când termenul se socotește pe zile, nu intră în calcul ziua de la care începe să curgă termenul (adică exact ce spune și MF), dar nici ziua când acesta se împlinește (ceea ce MF nu ia în calcul). Când ultima zi a unui termen cade într-o zi nelucrătoare, termenul se prelungește până în prima zi lucrătoare care urmează. Observăm, din start, două contradicții. Prima, MF ia în calcul ultima zi din intervalul de cinci zile, și a doua, MF nu ține cont de separarea între zile lucrătoare și nelucrătoare. Practic, avem o contradicție între cele două - interpretarea dată de MF și interpretarea în baza Codului de procedură civilă. (...)
Am observat, în general, că recomandarea consultanților fiscali este să mergem pe regula admisă de MF, ca să nu intrăm în contradicții cu organul fiscal pe termene și pe alte aspecte. Totuși, de știut că, din punctul meu de vedere, am avea câștig de cauză în situația unei amenzi acordate pentru o întârziere de o zi, pentru această interpretare diferită dată de MF”, a explicat miercuri, la o întâlnire online a Tax Group, Valentin Alangiu, Accounting & Tax Partner la Nowium.
Exemplu teoretic pentru calculul termenului de cinci zile de la e-Factura | |
Interpretarea MF | Interpretarea conform legislației |
Factura este emisă în data de 5 august: prima zi este 6 august, iar ultima zi este 10 august, chiar dacă vorbim de o zi nelucrătoare. Dacă factura e transmisă pe 11 sau pe 12 august, vorbim deja de o întârziere. | Factura este emisă în data de 5 august: prima zi este 6 august, iar ultima zi este 11 august, dar, pentru că vorbim de o zi nelucrătoare, termenul se amână pentru 12 august. Dacă factura e transmisă pe 13 august, vorbim deja de o întârziere. |
Așadar, observăm că, aplicând regulile de procedură civilă, rezultă că, în mod normal, termenul real este de șase zile. Dacă în discuție sunt inclusiv zile de weekend și/sau sărbători legale, termenul real poate fi chiar mai lung de-atât.
Dilema calculului celor cinci zile a căpătat, cu adevărat, amploare începând cu 1 iulie 2024, atunci când e-Factura a devenit unicul canal de transmitere a facturilor electronice în relația B2B. Totodată, de la acel moment termenul a devenit de cinci zile calendaristice (față de cinci zile lucrătoare anterior). Plus că nerespectarea termenului poate atrage amenzi considerabile din partea autorităților fiscale. MF a venit, la solicitarea mediului de afaceri, cu intepretarea sa, însă aceasta se dovedește a fi neconformă cu legislația.