ACCES PREMIUM
De ce premium?
e-Factura: Momentan, cei care nu primesc facturile de la furnizori pot doar să „amenințe” cu notificarea ANAF
În curând, contribuabilii vor avea o procedură de care se vor putea folosi atunci când furnizorii lor nu le transmit, prin sistemul e-Factura, facturile electronice pentru bunuri sau servicii. Dar, până la apariția procedurii, firmele de bună-credință se pot folosi deocamdată doar de „amenințări” cu notificarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), în cazul refuzurilor sau întârzierilor.
Articolul continuă mai jos
„Dacă ați solicitat unui furnizor să vă emită o factură, acesta trebuie s-o trimită prin Spațiul Privat Virtual. Dacă restaurantul sau alt furnizor nu vă trimite factura, ar trebui mai întâi să-i cereți din nou documentul respectiv. (...) S-a introdus în legislație posibilitatea ca un contribuabil să poată reclama către ANAF faptul că un partener, către care a făcut o plată pentru un bun/serviciu, nu-i transmite factura electronică. Există această prevedere. Din păcate, nu este emisă încă procedura, pentru că reglementarea nu poate funcționa fără să existe un formular și o procedură concretă. Procedura este, oarecum, ca să-i sperie pe emitenți, ca să se conformeze, pentru că aceștia probabil se vor trezi cu o amendă din partea ANAF pentru nerespectarea prevederilor legale.Până una-alta, ce puteți face este să menționați restaurantului sau partenerului că n-ați primit factura electronică - eventual, să spuneți că veți notifica la ANAF refuzul de a pune la dispoziție factura electronică, pentru a pune puțină presiune. Mai mult nu prea aveți ce face, lucrurile sunt în curs de reglementare. (...) Nu recomand să înregistrați facturile tipărite, pentru că avem o prevedere expresă că înregistrarea sub orice altă formă, în primul rând, nu reprezintă document justificativ și, în al doilea rând, această practică duce la amendarea cu 15% din valoarea facturii”, a precizat, la o întâlnire online recentă a Tax Group,
Valentin Alangiu, Accounting & Tax Partner la Nowium.
Mai precis, OUG 69/2024 a stabilit că
beneficiarii care nu primesc facturile prin sistem în termenul legal pot notifica ANAF în acest sens. Doar că acum este nevoie de un ordin al ANAF care să conțină procedura de notificare și măsurile ce vor fi luate de organele fiscale. Ordinul n-a apărut nici măcar în dezbatere publică până acum, deși trebuia emis până pe 6 iulie 2024.
„Toți acești agenți economici care nu vor avea o conduită în conformitate cu legea vor dispărea ușor-ușor din piață, pentru că nimeni nu va mai dori să lucreze cu ei. (...) Nu vor reuși să țină lucrurile la nivelul dorit și atunci e clar că vor dispărea. Eu nu cred că aceste businessuri vor avea o viață lungă sau nu vor avea businessuri sustenabile cu companii serioase”, a precizat, la același eveniment,
Oana Nicorescu, Managing Partner la Nowium.
În altă ordine de idei, beneficiarii se pot proteja de riscuri și
prin introducerea în contracte a unei clauze prin care să condiționeze plata bunurilor sau serviciilor de transmiterea facturilor aferente prin sistemul e-Factura, sunt de părere avocații de la BDO România.
Citește mai mult despre
e-Factura,
parteneri de afaceri,
furnizori,
factura electronica,
facturare electronica
Specialiști citați în acest articol
Valentin are peste 20 ani de experiență profesională în domeniul contabilității și consultanței fiscale în societăți din cadrul Big Four și din eșalonul secund, ca și în poziție de partener-antreprenor în societăți de servicii profesionale în domeniu.
Este expert contabil acreditat CECCAR și CCF, membru ACCA.
Are o abordare analitică cu implicări în multiple proiecte cum ar fi expertize contabile și misiuni de due dilligence, consultanță în domeniul TVA, impozit pe profit și impozit nerezidenți, training-uri pentru echipă și clienți, asistență la implementarea sistemelor informatice.
Coordonează proiectul Tax Group, este lector în cadrul sesiunilor de training și coordonator al unuia dintre cele mai apreciate newslettere din domeniul fiscal.
Valentin este vorbitor fluent de limbă engleză.
Oana este Nowium Managing Partner, coordonând echipele de contabilitate, consultanță fiscală, salarizare și prețuri de transfer. Alături de ceilalți parteneri Nowium reprezintă interesele Grupului atât pe piața locală cât și internațională, trasând obiectivele strategice de business.
Oana are o experiență profesională de peste 20 de ani în domeniul financiar contabil și fiscal, pe parcursul căreia a fost implicată în numeroase proiecte complexe pentru companii locale și multinaționale, din diverse domenii de activitate. Oana a pus bazele diviziei contabile dedicată industriei asigurărilor și s-a implicat cu succes în înființarea și dezvoltarea diviziei de prețuri de transfer.
Expert contabil – membru CECCAR, membru ACCA, consultant fiscal – membru în Camera Consultanților Fiscali, Oana este în prezent Consilier Tehnic pentru Small and Medium Practices Advisory Group din cadrul IFAC (International Federation of Accountants).
Pe parcursul carierei sale, Oana a ocupat poziția de membru în Consiliul Superior al CECCAR, fiind activ implicată în dezvoltarea profesiei contabile din România, inclusiv prin reprezentarea organizației la nivel internațional, dar și prin susținerea de prezentări ca lector în vederea dezvoltării profesionale continue.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)