În contextul unei digitalizări accelerate a relației cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), contribuabilii trebuie să facă față unor noi provocări. Una dintre acestea este legată de neconcordanțele între facturile transmise în e-Factura și deconturile de TVA - o chestiune semnalată recent la un webinar organizat de specialiștii de la Nowium. Practic, vorbim de o situație în care, după 30 iunie 2024, ar putea fi necesare eforturi suplimentare pentru a da clarificări autorităților.
La evenimentul amintit, un participat a semnalat că au început să apară notificări în Spațiul Privat Virtual (SPV) privind
neconcordanțe între deconturile de TVA și facturile transmise în sistemul e-Factura.
Teoretic, este vorba de notificări automate generate, cel puțin în această perioadă, de faptul că
nu toți contribuabilii folosesc e-Factura. Deși transmiterea facturilor emise în relația B2B este obligatorie de la 1 ianuarie 2024, e-Factura va deveni singurul canal de comunicare a acestor documente abia de la
1 iulie 2024. În paralel, se fac
pregătiri și pentru implementarea sistemului e-TVA, ce va permite, din august 2024, precompletarea de către ANAF a deconturilor de TVA.
„Deocamdată, este o perioadă de test. Deocamdată, obligația principală este de a transmite facturile pe căile clasice. Transmiterea lor prin SPV nu este făcută încă de către toată lumea. Deci, puteți avea factura fizică, dar să n-o aveți încă în SPV. Pe de altă parte, primiți aceste notificări pentru că ei fac «teste live» pe contribuabili pentru că își setează viitorul sistem e-TVA. e-TVA -- care, teoretic, este avut în vedere să se aplice de la 1 august -- constă în precompletarea cu informații a decontului de TVA și transmiterea lui la contribuabil.Evident că în momentul în care se va aplica e-invoicing, din iulie încolo, când facturile vor fi transmise doar în formă electronică, ei vor face foarte simplu această comparație - ați primit facturi cu TVA de 100, ați declarat în decont că deduceți TVA de 120 și de ce este 120? E posibil să primim tot felul de notificări în care să ni se ceară să explicăm diferențele dintre e-factura și decont. Rămâne de văzut cum vor proceda în continuare, dar consider că perioada e mult prea scurtă pentru a permite să se ajungă la un decont de TVA precompletat de organele fiscale, având în vedere că, deocamdată, este acest «șantier» la toți contribuabilii, inclusiv la ei (ANAF - n. red.)”, a explicat
Valentin Alangiu, Accounting & Tax Partner la Nowium.
Așadar, chiar dacă acum nu sunt probleme dacă se primesc asemenea notificări automate, pentru că firmele și persoanele fizice încă pot folosi canalele clasice pentru a comunica facturile din relația B2B,
acestea pot însemna, dincolo de finalul lunii iunie 2024, o muncă în plus. Este important de reținut că ANAF nu va face ajustări de TVA din oficiu, ci probabil va cere, mai întâi, clarificări contribuabililor.
„Eu sunt convinsă că aceste diferențe vor trebui explicate și, dacă avem o explicație coerentă, nu vor fi ajustări. Adică ajustarea nu se va face din oficiu de către autorități, ci sunt convinsă că întâi o să primim o notificare pentru a explica de ce avem această diferență și, dacă ajungem la concluzia că trebuie să ajustăm, probabil că vom ajusta, dar probabil în decontul următor. Ne va îngreuna foarte mult munca și vom avea foarte mult de muncă pentru a reconcilia situațiile ANAF, de fapt”, a spus
Oana Nicorescu, Accounting & Tax Partner la Nowium.
Este posibil să apară probleme, începând cu 1 iulie 2024, cu clienții și partenerii de afaceri, în măsura în care facturile nu sunt transmise prin e-Factura. De ce? Pentru că ANAF
va refuza deducerea TVA dacă un contribuabil n-o va putea justifica printr-o factură transmisă în e-Factura. De aceea, unii contribuabili
ar putea fi puși în încurcătură de clienți sau partenerii de afaceri.
„Situația este alta, pentru că nu poți să obligi furnizorul să-ți transmită factura în e-Factura. Dacă furnizorul n-a încărcat-o în e-Factura, tu ești, de fapt, în culpă, cu toate că ai achitat-o sau că ai făcut efectiv achiziția respectivă și așa mai departe. Nu este ca în cazul în care nu primești o factură și poți să te autofacturezi. Teoretic, ar trebui să includă și aici această prevedere, ca să mă pot autofactura dacă până la data de 15 a lunii următoare nu primesc factura în e-Factura”, a punctat Oana Nicorescu, fiind completată de Valentin Alangiu:
„Din punctul meu de vedere, aceasta este și o problemă de conduită comercială - adică să fii atent cu cine lucrezi și cum lucrezi. Trebuie să-ți «filtrezi» partenerii.”Conform Legii 296/2023, folosirea e-Factura în relația B2B este obligatorie de la 1 ianuarie 2024, dar până la 30 iunie 2024 se pot folosi în continuare canalele clasice pentru transmiterea facturilor. De la 1 iulie 2024, e-Factura va fi unicul canal de transmitere a facturilor în relația B2B.
Sancțiunile pentru nefolosirea e-Factura se pot aplica abia începând cu 1 iunie 2024.
Referitor la precompletarea deconturilor de TVA, autoritățile au stabilit, prin OUG 116/2023, că sistemul e-TVA va fi operațional de la 1 august 2024. Din acea lună, firmele și persoanele fizice vor începe să primească deconturi precompletate de TVA până la data de 20 a lunii în care este termenul de depunere al formularului 300. Sistemul se bazează, însă, numai pe informațiile colectate de ANAF prin e-Factura și prin e-Case de marcat (registrul caselor de marcat), ceea ce înseamnă că
deconturile precompletate vor fi, cel puțin în primă fază, incomplete.