ACCES PREMIUM
De ce premium?
e-TVA: Autoritățile de la noi au transformat decontul precompletat într-un instrument de control, deși inițial era gândit pentru a ajuta firmele
Sistemul e-TVA, care a fost operaționalizat la 1 august 2024, se folosește de informațiile adunate de autorități de la contribuabili, din multiple surse, pentru a genera deconturi precompletate de TVA. Practic, instrumentul este folosit la noi ca unul de control, cu toate că acesta era la bază, la nivel european, unul pentru ajutarea contribuabililor.
Articolul continuă mai jos
„În România, acest decont de TVA se dorește a fi un instrument de control, care vizează reducerea evaziunii fiscale. În momentul în care a fost introdus la nivel comunitar, acest concept a fost introdus cu scopul de a ajuta contribuabilii (în special contribuabilii mici) care nu aveau obligativitatea ținerii contabilității și faptul că emiteau facturi sau primeau facturi de la furnizori și le raportau într-un sistem de TVA făcea ca pentru ei acest lucru să fie o muncă suplimentară, o povară administrativă. Și, atunci, autoritățile s-au gândit să vină în întâmpinarea lor, pentru că au deja aceste informații, și să precompleteze ele decontul de TVA, pentru ca un contribuabil mic să nu mai aibă această povară administrativă. Conceptul a fost preluat imediat de autoritățile din România, dar n-a fost folosit în același sens, ci, pur și simplu, acest decont precompletat nu este altceva decât un instrument de control, care se dorește să acționeze ca un factor de reducere a evaziunii. Există, totuși, un semn pozitiv în tot acest context - faptul că acest decont precompletat nu constituie titlu de creanță. Deci, sumele pe care autoritățile le înregistrează acolo nu sunt datorate de către contribuabili - cel puțin, nu în această primă fază.De ce s-a implementat e-TVA? Așa cum vă spuneam, în primul rând, pentru a reduce evaziunea fiscală. În al doilea rând, autoritățile au văzut o oportunitate de fructificare a tuturor proiectelor de digitalizare implementate la nivelul lor pentru a reduce deficitul din încasarea TVA. Se dorește realizarea unei interoperabilități a sistemelor digitale implementate la nivelul Ministerului de Finanțe, pentru a contribui la obiectivul general de a realiza o mai bună colectare a veniturilor fiscale. Știți că suntem în acest impas, deficitul este destul de mare la nivel de țară, și atunci se dorește accelerarea colectării. Și, iată, acesta este unul dintre instrumentele găsite pentru a beneficia de această accelerare. De asemenea, este un cadru general pe care autoritățile doresc să-l pună în aplicare pentru a facilita interacțiunea dintre Ministerul de Finanțe, prin Fisc, și persoanele impozabile. Și, bineînțeles, se dorește creșterea gradului de conformare - acolo unde se observă erori masive, să poată să tragă contribuabilul de mânecă și acesta să vină cu explicații, în așa fel încât sumele să fie, într-un proces destul de rapid, colectate și plătite către autorități”, a opinat, la
o conferință recent organizată de avocatnet.ro,
Oana Nicorescu, Managing Partner la Nowium.
Așadar, precompletarea declarațiilor fiscale a fost gândită pentru a simplifica obligațiile fiscale ale contribuabililor, nu pentru a le complica. În teorie, autoritățile ar trebui să furnizeze declarații precompletate pe care contribuabilii doar să le verifice, corecteze și depună.
„În alte state -- de exemplu, Spania --, decontul precompletat are un rol de ajutor - autoritățile îți dau un document gata completat sau aproape precompletat și tu doar îl mai ajustezi și îl depui pe cel final. N-are un rol de control. Aici, rolul a fost complet diferit. Și, întotdeauna, dacă întrebăm motivele la oricare dintre măsuri -- fie că vorbim de SAF-T, de casele de marcat, de e-Factura și de e-TVA --, răspunsul autorităților de la noi va fi că avem un deficit bugetar mare, că avem «gap-ul» de TVA foarte mare, suntem «campioni» la zona asta, și vrem să mărim gradul de încasare la buget al taxelor și contribuțiilor și avem nevoie de instrumente digitale... Deci, toată retorica asta, care, evident, este oarecum ca să închidă gura oricăror persoane care ar avea contraargumente”, a completat ideea
Valentin Alangiu, Accounting & Tax Partner la Nowium.
Deși deconturile precompletate de TVA sunt transmise periodic contribuabililor, aceștia au în continuare obligația de a completa și depune, până la data de 25 a lunii de după fiecare perioadă fiscală, formularul 300. Mai exact,
deconturile precompletate (Ordinul Fiscului 3.775/2024) sunt transmise online până la
data de 5 a lunii următoare termenului pentru depunerea decontului de TVA.
Notificările de conformare pentru e-TVA (Ordinul Fiscului 6.234/2024) se transmit online, de asemenea, până la
data de 5 a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de TVA. Apoi, în termen de 20 de zile de la data primirii notificării, contribuabilul are obligația să transmită online rezultatul verificărilor privind diferențele comunicate de Fisc.
Totuși, obligativitatea transmiterii răspunsului se aplică abia de la
1 ianuarie 2025, pentru majoritatea contribuabililor, și de la
1 august 2025, pentru cei care aplică sistemul de TVA la încasare. Până la 31 decembrie 2024, răspunsurile sunt opționale, astfel că absența acestora nu generează riscuri fiscale (amenzi și nu numai).
Referitor la
diferențele semnificative, este vorba de valorile care depășesc pragul de semnificație ce îndeplinește condițiile cumulative de minimum 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minimum 5.000 lei. Însă trebuie precizat că notificarea de conformare se poate transmite, în baza unei analize de risc, inclusiv dacă se identifică diferențe sub pragul de semnificație.
Deconturile precompletate de TVA
nu constituie titluri de creanță. Iar notificările de conformare pentru sistemul e-TVA
nu constituie acte administrativ-fiscale.
Citește mai mult despre
e-TVA,
deconturi precompletate de TVA,
declaratii fiscale precompletate,
decont de tva,
decont tva,
declaratia 300,
declaratie 300,
formularul 300,
notificare de conformare
Specialiști citați în acest articol
Oana este Nowium Managing Partner, coordonând echipele de contabilitate, consultanță fiscală, salarizare și prețuri de transfer. Alături de ceilalți parteneri Nowium reprezintă interesele Grupului atât pe piața locală cât și internațională, trasând obiectivele strategice de business.
Oana are o experiență profesională de peste 20 de ani în domeniul financiar contabil și fiscal, pe parcursul căreia a fost implicată în numeroase proiecte complexe pentru companii locale și multinaționale, din diverse domenii de activitate. Oana a pus bazele diviziei contabile dedicată industriei asigurărilor și s-a implicat cu succes în înființarea și dezvoltarea diviziei de prețuri de transfer.
Expert contabil – membru CECCAR, membru ACCA, consultant fiscal – membru în Camera Consultanților Fiscali, Oana este în prezent Consilier Tehnic pentru Small and Medium Practices Advisory Group din cadrul IFAC (International Federation of Accountants).
Pe parcursul carierei sale, Oana a ocupat poziția de membru în Consiliul Superior al CECCAR, fiind activ implicată în dezvoltarea profesiei contabile din România, inclusiv prin reprezentarea organizației la nivel internațional, dar și prin susținerea de prezentări ca lector în vederea dezvoltării profesionale continue.
Valentin are peste 20 ani de experiență profesională în domeniul contabilității și consultanței fiscale în societăți din cadrul Big Four și din eșalonul secund, ca și în poziție de partener-antreprenor în societăți de servicii profesionale în domeniu.
Este expert contabil acreditat CECCAR și CCF, membru ACCA.
Are o abordare analitică cu implicări în multiple proiecte cum ar fi expertize contabile și misiuni de due dilligence, consultanță în domeniul TVA, impozit pe profit și impozit nerezidenți, training-uri pentru echipă și clienți, asistență la implementarea sistemelor informatice.
Coordonează proiectul Tax Group, este lector în cadrul sesiunilor de training și coordonator al unuia dintre cele mai apreciate newslettere din domeniul fiscal.
Valentin este vorbitor fluent de limbă engleză.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)