__________
ACTUALIZARE (03.10.2024): Articolul a fost actualizat prin adăugarea la final a răspunsului ANAF legat de controalele demarate recent în baza diferențelor din sistemul e-TVA.
__________
Mai precis, redacția noastră a aflat că inspectorii antifraudă din cadrul ANAF au început încă de pe acum să „fructifice” diferențele de TVA identificate în urma operaționalizării sistemului e-TVA la 1 august 2024. Există contribuabili care au fost sunați sau chiar vizitați de personalul de control al ANAF, însă nu știm dacă este o practică izolată sau extinsă.
Deși deconturile precompletate de TVA sunt transmise periodic contribuabililor, aceștia au în continuare obligația de a completa și depune, până la data de 25 a lunii de după fiecare perioadă fiscală, formularul 300. Mai exact, deconturile precompletate (Ordinul ANAF 3.775/2024) sunt transmise online până la data de 5 a lunii următoare termenului pentru depunerea decontului de TVA (primele deconturi precompletate au venit pe 5 septembrie, în baza datelor din luna iulie).
Notificările de conformare pentru e-TVA (Ordinul ANAF 6.234/2024) se transmit online, de asemenea, până la data de 5 a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de TVA. Apoi, în termen de 20 de zile de la data primirii notificării, contribuabilul are obligația să transmită online rezultatul verificărilor privind diferențele comunicate de ANAF.
Totuși, obligativitatea transmiterii răspunsului se aplică abia de la 1 ianuarie 2025, pentru majoritatea contribuabililor, și de la 1 august 2025, pentru cei care aplică sistemul de TVA la încasare. Până la 31 decembrie 2024, răspunsurile sunt opționale, astfel că absența acestora nu generează riscuri fiscale (amenzi și nu numai). Ce-i drept, autoritățile n-au stabilit nimic în legislație în legătură cu derularea unor eventuale controale în baza neregulilor găsite, folosind e-TVA, până la finele anului curent.
De la 1 ianuarie 2025:
- netransmiterea unui răspuns, în termen de 20 de zile de la primirea notificării de conformare pentru e-TVA, se sancționează cu o amendă între 1.000 și 10.000 lei (aceasta diferă în funcție de dimensiunea contribuabilului);
- nefurnizarea sau furnizarea parțială a informațiilor pentru clarificarea diferențelor reprezintă un indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al TVA;
- netransmiterea unui răspuns la notificarea de conformare pentru e-TVA și netransmiterea de informații și date complete și/sau concludente pentru clarificarea diferențelor reprezintă un risc de rambursare necuvenită a TVA.
Referitor la diferențele semnificative, este vorba de valorile care depășesc pragul de semnificație ce îndeplinește condițiile cumulative de minimum 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minimum 5.000 lei. Însă trebuie precizat că notificarea de conformare se poate transmite, în baza unei analize de risc, inclusiv dacă se identifică diferențe sub pragul de semnificație.
Deconturile precompletate de TVA nu constituie titluri de creanță. Iar notificările de conformare pentru sistemul e-TVA nu constituie acte administrativ-fiscale.
Referitor la la aceste controale, ANAF ne-a transmis următorul răspuns: „Decontul precompletat conține date și informații privind operațiunile economice declarate de către persoanele impozabile și transmise în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor și ANAF. După primirea decontului precompletat RO e-TVA, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA verifică datele şi informaţiile precompletate în concordanţă cu operaţiunile impozabile realizate şi starea de fapt fiscală.
Pe de altă parte, în conformitate cu dispozițiile art. 121^1 din Codul de procedură fiscală, înaintea inițierii unei acțiuni de inspecție fiscală, organul de inspecţie fiscală transmite acestora, în scris, o notificare de conformare cu privire la riscurile fiscale identificate în scopul reanalizării de către aceştia a situaţiei fiscale şi, după caz, de a depune sau de a corecta declaraţiile fiscale.
Precizăm faptul că acțiunile de control fiscal sunt inițiate pentru tratamentul unor riscuri fiscale ce sunt determinate pe baza unor analize de risc realizate prin evaluarea integrată a datelor disponibile, inclusiv prin intermediul unor sisteme informatice operaționalizate în contextul digitalizării ANAF. În acest context, datele disponibile prin sistemele informatice e-Factura, e-Transport, e-AMEF și SAF-T sunt utilizate, în anumite cazuri, pentru evaluarea stării de fapt fiscale și pentru determinarea comportamentului fiscal al unor contribuabili.”