ACCES PREMIUM
De ce premium?
e-Factura și deducerea TVA: Folosirea obligatorie a sistemului va duce oricum la necesitatea facturii electronice pentru accesarea dreptului
Chiar dacă România n-a obținut o derogare expresă de la Directiva europeană de TVA pentru a impune necesitatea facturii electronice originale la deducerea taxei, acest deziderat tot va fi atins la un moment dat, consideră reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF). Practic, vorbim de o consecință indirectă a trecerii la obligativitatea generalizată de folosire a sistemului e-Factura în relația dintre companii. Chiar și așa, specialiștii KPMG România spun că inspectorii fiscali nu vor putea să refuze dreptul de deducere, dar probabil că vor fi mai scrupuloși când se prezintă facturi tipărite.
Articolul continuă mai jos
„Deși, inițial, România a optat să deroge inclusiv de la articolul 178 [din Directiva de TVA, privind deducerea taxei], ulterior, având în vedere discuțiile cu reprezentanții Comisiei Europene, s-a ajuns la concluzia că nu vom obține o derogare pe acest articol și România a optat să renunțe la această chestiune. Fapt care duce oricum, în condițiile obținerii derogării, ca factura în format electronic de tip XML să fie cea în baza căreia se va exercita dreptul de deducere de la momentul în care sistemul e-Factura va fi singurul canal de transmitere a facturii către destinatari.Deci, vorbim de o factură în format electronic în baza căreia se va exercita dreptul de deducere a TVA. Noi spunem că, de la acel moment, utilizarea altor canale de transmitere a facturii, în format tipărit, nu va avea niciun efect din punct de vedere fiscal”,
a explicat recent Iulian Ardeleanu, Director general în Direcția generală de legislație fiscală și reglementări vamale și contabile din cadrul MF.
Sistemul e-Factura este obligatoriu, în relația B2B, numai pentru vânzările de produse cu risc fiscal ridicat, în prezent. De la
1 ianuarie 2024, însă, obligația poate fi extinsă la toate tranzacțiile derulate între companii, în baza recentei derogări obținute de România prin Decizia Consiliului UE 1.553/2023. Deși erau obligate
să vină cu un calendar de implementare în a doua parte a lunii trecute, autoritățile fiscale
încă n-au decis cum au de gând să procedeze.
Concret, dacă de la un moment dat din 2024 contribuabilii oricum vor fi obligați să folosească e-Factura în relația B2B, acesta va deveni singurul canal oficial de a obține exemplarele originale ale facturilor. Prin urmare,
deducerea TVA va fi accesată în baza facturilor electronice sigilate de MF în urma transmiterii lor în e-Factura.
Cu toate acestea, specialiștii de la KPMG sunt de părere că inspectorii fiscali
n-ar trebui să respingă dreptul de deducere a TVA dacă un contribuabil folosește o factură în format tipărit. Desigur, pentru a evita orice risc, firmele ar trebui să folosească din start facturile electronice originale. Însă trebuie precizat că vor putea exista în continuare situații în care firmele cer deducerea TVA în baza unei facturi tipărite, din moment ce obligativitatea e-Factura
va viza numai contribuabilii rezidenți, nu și pe cei nerezidenți.
„Dacă în cererea inițială de derogare autoritățile au solicitat și o aprobare a limitării dreptului de deducere în lipsa raportării de către furnizori, în varianta finală a cererii de derogare s-a renunțat la această solicitare pentru că n-ar fi fost în concordanță cu principiile de funcționare a TVA. Astfel, atât timp cât contribuabilii pot justifica achiziția în scopul unor operațiuni care dau drept de deducere a TVA, organele fiscale n-ar avea argumente să respingă acest drept. Totuși, emiterea facturilor electronice devenind obligatorie, e posibil ca autoritățile fiscale să fie mai scrupuloase în cazurile în care deducerea se efectuează în baza altor documente decât factura electronică”, a explicat, pentru avocatnet.ro,
Alexandru Comănescu, Tax Director.
În altă ordine de idei,
firmele ar trebui să înceapă deja pregătirile, deoarece procesul de implementare a facturării electronice necesită câteva luni bune de muncă intensă. Iată doar
câteva dintre aspectele esențiale de care ar trebui să țină cont contribuabilii, conform specialistului de la KPMG.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (2)