„Ministerul Finanțelor este abilitat, până la dezvoltarea și operaționalizarea hubului financiar prevăzut [de OUG 109/2023], să utilizeze și/sau să implementeze module de valorificare a datelor și informațiilor furnizate prin intermediul sistemelor informatice de interes strategic național în domeniul administrării fiscale, prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, în scopul asigurării veniturilor bugetare necesare sustenabilității financiare a statului român”, scrie în actul normativ.
Concret, este o referire la sistemele e-Factura, e-Transport, e-Sigiliu, e-SAF-T (constituit din declarațiile 406), e-Case de marcat (constituit din registrul aparatelor de marcat) și e-TVA (constituit din datele din e-Factura și din e-Case de marcat). Sistemele respective și modulele de analiză aferente vor fi folosite de ANAF pentru a stabili gradul de risc pentru contribuabili și pentru a identifica problemele fiscale de la nivelul acestora.
Concret, ANAF va trebui să folosească informațiile din sisteme și din modulele de analiză pentru administrarea contribuabililor și, prin controalele derulate, pentru prevenirea și combaterea evaziunii și a fraudelor și creșterea veniturilor la bugetul de stat. Cu alte cuvinte, autoritățile vor să fructifice cât mai repede și cât mai mult neregulile observate în practică.
Modulele de analiză vor trebui implementate de MF și ANAF după următorul calendar:
- 1 martie 2024 - e-Factura;
- 1 aprilie 2024 - e-Case de marcat;
- 1 august 2024 - e-TVA;
- 1 septembrie 2024 - e-Transport;
- 1 ianuarie 2025 - e-Sigiliu;
- 1 martie 2025 - alte module.
„Prin intermediul sistemului (...), informații din deconturile de TVA se precompletează, în sistemul informatic, pentru fiecare perioadă de raportare, până la data de 20 inclusiv a fiecărei luni următoare încheierii perioadei fiscale. Deconturile precompletate se pun la dispoziția persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (...) prin intermediul Spațiului privat virtual”, este explicat în document. Practic, contribuabilii vor avea câteva zile la dispoziție pentru a verifica deconturile, a face modificările și completările necesare (dacă e cazul) și a le depune la termenul din data de 25.
În fine, ordonanța mai prevede că veniturile aduse din digitalizarea ANAF urmează să fie monitorizate separat, pentru a le urmări cu ușurință pe termen lung.
Comentarii articol (1)