Cel puțin teoretic, 1 martie 2024 reprezintă o dată importantă în calendarul îndelungat pentru digitalizarea relației dintre Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și contribuabili. Până în această zi ar trebui să fie operaționalizat un modul special pentru analiza informațiilor care ajung de la contribuabili, prin sistemul e-Factura, la ANAF.
__________
ACTUALIZARE (10.10.2024): Conform raportului de activitate al Fiscului pentru prima jumătate din 2024, la pagina 21 se menționează „dezvoltarea și punerea în producție a modulului intern e-Factura (modul vizualizare și valorificare date).”__________
Termenul din
1 martie 2024 apare în
OUG 116/2023, prin care s-a stabilit, la final de 2023,
un calendar de digitalizare accelerată a activității ANAF, cu scopul de a combate evaziunea și fraudele și a crește veniturile la bugetul de stat. Termenul respectiv, care este și primul pe acel calendar, este alocat pentru
un modul de analiză privind informațiile colectate prin e-Factura.
Dincolo de e-Factura, în 2024 și 2025 ar mai trebui să apară module de analiză și pentru alte sisteme prin care contribuabilii transmit informații la ANAF (de exemplu, e-Transport, e-Sigiliu și e-Case de marcat). Sistemele respective și modulele de analiză aferente vor fi folosite de ANAF pentru a stabili gradul de risc pentru contribuabili și pentru a identifica problemele fiscale de la nivelul acestora.
Concret, ANAF va trebui să folosească informațiile din sisteme și din modulele de analiză pentru administrarea contribuabililor și, prin controalele derulate, pentru prevenirea și combaterea evaziunii și a fraudelor și creșterea veniturilor la bugetul de stat. Cu alte cuvinte, autoritățile vor să fructifice cât mai repede și cât mai mult neregulile observate în practică.
Conform legislației în vigoare (Legea 296/2023, cel mai recent), s-a stabilit un calendar destul de scurt de trecere la folosirea obligatorie a e-Factura pentru
toate operațiunile din relația B2B. De la 1 ianuarie 2024, contribuabilii trebuie deja să folosească noul sistem, însă în paralel pot folosi și regulile vechi de facturare, până la 30 iunie 2024. Totodată, nefolosirea e-Factura poate fi sancționată abia de la 1 aprilie 2024. Ulterior, de la 1 iulie 2024, e-Factura ar urma să devină unicul canal de transmitere a facturilor în relația B2B, iar facturile tipărite își vor pierde valoarea fiscală.
În relația
B2G, sistemul a devenit obligatoriu în 2022 pentru
achizițiile publice, însă acesta trebuie folosit din 2024 și pentru
alte operațiuni cu instituții și autorități publice.
În relația
B2C, e-Factura este obligatoriu, din 2022, numai atunci când vine vorba despre
voucherele de vacanță pe care le acceptă companiile din turism. Restul operațiunilor din sfera B2C ce implică facturi sunt scutite de transmiterea acestora în sistem.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)