Se interzic plățile pentru achizițiile publice pentru care facturile n-au fost transmise prin e-Factura
În primul rând (art. LXV și art. LXX), din 11 noiembrie 2023, în cadrul legal primar al e-Factura (cel din OUG 120/2021) se prevede în mod expres că plata facturilor pentru achiziții publice se face numai dacă operatorii economici au transmis facturile, către autoritățile contractante, prin sistemul e-Factura.
Dacă plățile sunt făcute către firme cu încălcarea acestei reguli, autoritățile contractante riscă amendarea cu sume între 500 și 1.000 lei. În același timp, sumele achitate către companii trebuie recuperate și se percep dobânzi și penalități de întârziere sau majorări de întârziere - practic, vorbim de prejudicii/plăți nelegale din fonduri publice, dacă așa vor stabili organele de control competente.
Explicație: Tehnic vorbind, Guvernul face o distincție clară între relația B2G (achiziții publice) și relația cu instituții publice dincolo de achiziții publice. Pentru a ușura înțelegerea modificărilor, am preferat să considerăm (strict pentru scopuri de informare) relația cu instituțiile publice ca fiind tot parte din relația business to government.
Trebuie raportate și alte facturi emise către instituții publice, dincolo de achizițiile publice
În al doilea rând (art. LIX), pentru livrările și prestările cu locul în România, făcute în relația cu instituțiile publice, se prevede că persoanele impozabile stabilite în România trebuie să transmită și ele facturile în sistemul e-Factura, în perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2024. Asta dincolo de facturile emise în cazul achizițiilor publice (în relația cu autoritățile contractante).
Practic, se extinde indirect sfera facturilor ce trebuie raportate în relația B2G. Și se lămurește că, prin instituții publice, se face referire la structurile funcționale care acționează în regim de putere publică și/sau prestează servicii publice și care sunt finanțate din venituri bugetare și/sau din venituri proprii.
Termenul de raportare în e-Factura este de cinci zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de cinci zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii. Facturile trebuie transmise, în perioada amintită, și pe „canalele” clasice folosite deja în prezent. Din 1 aprilie 2024, nerespectarea termenului de cinci zile lucrătoare se poate sancționa cu amenzi între 1.000 și 10.000 lei.
Începând cu 1 iulie 2024, obligația de folosire a e-Factura pentru facturile emise către instituțiile publice va figura direct în cadrul legal primar al sistemului (art. LXV și art. LXX). Asta înseamnă că obligația se introduce pe termen lung, nu doar până la 30 iunie 2024.
Notă: Noutățile din lege pentru facturarea electronică în relația B2B sunt detaliate în articolul de aici.