Extinderea e-Factura la relația cu consumatorii, în mod gradual, adică printr-o perioadă de jumătate de an de caracter opțional, a fost criticată în ultimele zile inclusiv din perspectiva datelor pe care Fiscul sau cei de la Finanțe ar ajunge să le aibă în privința fiecărui consumator - în materie de obiceiuri de consum, mai exact. Deși vorbim de o prelucrare de date în condițiile unei reglementări legale, în scopul și cu limitele aferente stabilite la nivel legislativ, discuția privind analizarea și utilizarea datelor din e-Factura în contra intereselor private ale persoanelor fizice este una ce pare ușor exagerată în contextul Fiscului român. Citește articolul
Obligativitatea de folosire a sistemului e-Factura este extinsă și pentru relația business to consumer (B2C), printr-o ordonanță publicată vineri în Monitorul Oficial. Astfel, folosirea sistemului pentru facturile emise persoanelor fizice obișnuite devine opțională de la 1 iulie 2024 și apoi obligatorie de la 1 ianuarie 2025. Totodată, autoritățile includ mai multe clarificări utile în legislația facturării electronice. Citește articolul
România a adoptat, la finalul anului trecut, legislația privind desfășurarea acțiunilor în reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor (Legea nr. 414/2023) prin transpunerea Directivei Uniunii Europene 2020/1828, care are potențialul de a schimba paradigma derulării litigiilor dintre consumatori şi companii. În esenţă, noua reglementare permite posibilitatea ca un număr foarte mare (teoretic, nelimitat) de consumatori să formuleze în același litigiu, în mod colectiv şi coordonat, pretenții identice sau similare față de aceeaşi companie. Acest tip de litigii este inspirat de celebrul model american al acţiunilor colective, astfel că poate genera îngrijorare cu privire la impactul pe care noua reglementare l-ar putea avea asupra companiilor active în comerţul către consumatori (B2C). Însă, prin comparație cu modelul american, UE a optat pentru un model care să pună în echilibru încurajarea gestionării colective, în instanţă, a intereselor consumatorilor cu protejarea companiilor faţă de demersuri judiciare abuzive. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a introdus un nou serviciu online, denumit "Voluntar ANPC", permițând cetățenilor să sesizeze nereguli săvârșite de comercianți în legătură cu alte persoane. Aplicația este accesibilă pe pagina de internet a instituției și urmărește extinderea rețelei de observatori a acesteia. Utilizatorii trebuie să furnizeze probe pentru a-și susține sesizările, chiar dacă nu sunt implicați direct într-o relație business to consumer, și pentru ca acestea să fie luate în considerare. Citește articolul
Autoritățile europene au lansat recent în dezbatere un pachet de proiecte prin care se dorește modificarea semnificativă a sistemului de TVA al Uniunii. În principal, se propune ca, pentru vânzările către consumatori, să fie necesară o singură înregistrare de TVA pentru toate statele UE, iar obligațiile declarative să fie gestionate printr-un portal unic. Totodată, se mai dorește introducerea facturării electronice pentru tranzacțiile transfrontaliere. Citește articolul
Folosirea sistemului e-Transport nu este circumstanțiată după anumite tipuri de relații comerciale. Fără a confunda cu situația de aplicare a e-Factura, operatorii economici care efectuează transporturi cu bunuri cu risc fiscal ridicat (BRFR) trebuie să declare în e-Transport, atunci când prevede legea, fără să mai conteze că vorbim de relații business-to-business (B2B), business-to-consumer (B2C) sau business-to-government (B2G). Citește articolul