ACCES PREMIUM
De ce premium?
Reminder: Principalele operațiuni contabile de final de an, pentru închiderea exercițiului financiar, și cum sunt ele afectate de epidemie
În contextul actual al epidemiei de coronavirus, contabilii ar trebui să știe că anumite operațiuni necesare pentru închiderea exercițiului financiar aferent anului curent ar putea fi îngreunate. Am vorbit despre aceste aspecte cu Roxana Ene, expert contabil și managing partner la Accountable.
Articolul continuă mai jos
1. Înregistrarea rezervei legaleÎnregistrarea rezervei legale înseamnă că o cotă de 5% din profitul companiei trebuie să fie distribuită în fondul de rezervă, astfel încât acesta din urmă să atingă o cotă de 20% din capitalul social.
„La final de an se constituie rezerva legală, în procent de 5% din profitul societății, până ce acesta atinge 20% din capitalul social. Această operațiune nu suferă modificări pe perioada pandemiei”, a precizat specialista.
2. Inventarierea patrimoniuluiAșa cum redacția noastră atenționa recent, firmele sunt obligate să facă inventarierea patrimoniului cel puțin o dată pe an, iar acest lucru se face de obicei pe final de exercițiu financiar. Această operațiune poate fi considerată ca fiind una afectată serios de situația epidemiologică actuală.
„Inventarierea presupune un ansamblu de operații prin care se constată existența elementelor patrimoniale de activ și pasiv cantitativ și valoric sau numai valoric, după caz. Scopul inventarierii este acela de a stabili situația reală a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii ale fiecărei entități.Inventarierea patrimoniului este poate cea mai afectată activitate de final de an. Comisia de inventariere va trebui să respecte normele sanitare în vigoare, în unele cazuri va fi necesară suplimentarea numărului de persoane care să realizeze numărarea sau cântărirea, depozitele vor trebui aerisite, accesul la echipamentele situate pe teren sau în afara depozitelor va trebui stabilit în afara orelor de program, dacă la acele echipamente se lucrează. Toate acestea pot duce la întârzieri în finalizarea inventarierii sau la creșterea costurilor cu realizarea acesteia.Societățile vor trebui să se adapteze la noile condiții de lucru și să găsească soluții proprii să poată îndeplini cerințele legale cu privire la finalizarea inventarierii, să înregistreze în contabilitate rezultatele acesteia, astfel încât situațiile financiare la 31 decembrie să reflecte realitatea economică”, a explicat Roxana Ene.
3. Întocmirea și transmiterea confirmărilor de sold către parteneriÎn schimb, atunci când vine vorba de întocmirea și transmiterea acestor confirmări, epidemia n-ar trebui să afecteze munca profesioniștilor, ne-a spus sursa citată. Operațiunea se poate face exclusiv electronic.
„Pentru clienții și furnizorii care figurează cu sold la finalul anului, se întocmește și transmite un extras de cont pentru confirmare de sold, care servește la înștiințarea partenerilor cu privire la existența unei datorii/creanțe.Confirmările de sold între parteneri au rolul de a verifica corectitudinea înregistrărilor contabile. Partenerii se asigură astfel că toate tranzacțiile sunt înregistrate în evidența contabilă în perioada corespunzătoare, rezultând astfel o concordanță între realitatea economică, balanța contabilă și declarațiile depuse. Această operațiune nu suferă modificări pe perioada pandemiei, pentru că se realizează prin e-mail.”4. Delimitarea în timp a veniturilor și a cheltuielilorAltă operațiune importantă pe final de an presupune delimitarea cheltuielilor și a veniturilor în avans de cele care aparțin perioadei, a spus specialista de la Accountable. În acest fel se poate stabili un rezultat corect al perioadei.
5. Ajustări pentru depreciere, provizioane„Societatea va analiza dacă este necesar a se constitui ajustări pentru depreciere și provizioane”, a detaliat Roxana Ene, adăugând că
„societățile ar trebui să ia în considerare, pentru anul viitor, constituirea de provizioane pentru cheltuieli generate de testarea privind COVID-19 a salariaților, procurarea de materiale sanitare necesare pe timp de pandemie, eventuale creșteri ale cheltuielilor cu salariile, generate de posibilitatea de a interveni carantinarea anumitor salariați și transferarea activității acestora către alte persoane.” 6. Înregistrarea diferențelor de curs valutarÎn fine, o altă operațiune neafectată de epidemia de coronavirus este înregistrarea diferențelor de curs valutar.
„Elementele monetare exprimate în valută trebuie ajustate utilizând cursul de schimb comunicat de Banca Națională a României (BNR), ce este valabil la data încheierii exercițiului financiar. Diferențele de curs valutar (favorabile sau nefavorabile) rezultate din raportarea creanțelor sau datoriilor la cursul BNR se înregistrează în contabilitate la cheltuieli sau venituri din diferențe de curs valutar, după caz. Această operațiune nu suferă modificări pe perioada pandemiei”, a mai precizat specialista.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)