ACCES PREMIUM
De ce premium?
Nelămuriri fiscale actuale
Dreptul deducerii TVA-ului poate fi accesat ulterior, chiar dacă e-factura vine după termenul-limită de cinci zile calendaristice
În ipoteza în care furnizorul transmite o factură, prin sistemul e-Factura, dincolo de termenul-limită de cinci zile calendaristice, cumpărătorul își păstrează dreptul de a cere ulterior deducerea TVA-ului (în limita termenului de prescripție, desigur), atenționează fiscaliștii. Cu alte cuvinte, acel termen de cinci zile pentru transmiterea e-facturilor în sistem n-are nicio legătură cu dreptul deducerii TVA-ului.
Articolul continuă mai jos
„Aici este o eroare pe care am întâlnit-o destul de des și în rândul patronilor de firmă, în rândul antreprenorilor, și în rândul contabililor, în ceea ce privește transmiterea facturilor în acel termen de cinci zile calendaristice. Să știți că aici, în ceea ce privește deducerea TVA, nu înseamnă că, dacă furnizorul încarcă factura după zece zile sau după 30 de zile, eu nu mai am dreptul să-mi deduc TVA-ul niciodată. Nu. Chiar dacă furnizorul încarcă cu întârziere factura, la momentul respectiv eu am dreptul să-mi deduc TVA-ul.Ipotetic, cumpăr ceva în decembrie de la un furnizor și nu-mi deduc TVA-ul, pentru că el n-a încărcat factura în cele cinci zile. Dar, undeva prin aprilie - mai, să zicem, «se pogoară Sfântul Duh» și îi spune furnizorului să încarce factura în Spațiul Privat Virtual. Deși au trecut patru-cinci luni de zile de la achiziție, dacă eu voi regăsi acea factură în Spațiul Privat Virtual, am dreptul să-mi deduc TVA-ul. Există acel mecanism al ajustărilor de TVA. Deci, chiar dacă au trecut patru-cinci luni, avem dreptul, totuși, să ne deducem TVA-ul - ideea e să nu treacă mai mult de cinci ani de zile, cât e perioada de prescripție”, a precizat recent, la un eveniment online organizat de avocatnet.ro,
Cristian Rapcencu, Expert contabil și Consultant fiscal.
Așa cum prevede cadrul legal al e-Factura (OUG 120/2021), în relația comercială B2B, emitentul facturii electronice e obligat s-o transmită destinatarului utilizând sistemul e-Factura. În caz contrar, atât emitentul unei facturi clasice, cât și destinatarul care o primește și înregistrează riscă o amendă egală cu 15% din valoarea totală a facturii.
În plus, Codul fiscal dispune că, în relația B2B, factura originală este considerată numai fișierul XML transmis prin e-Factura și sigilat de Ministerul Finanțelor. Automat, deducerea TVA este permisă numai în baza originalului, orice alt format clasic neavând valoare fiscală (de exemplu, factura în format PDF sau factura tipărită).
Citește și: Chiar dacă n-ai primit e-factura prin SPV, tranzacția trebuie înregistrată în contabilitate. Cum procedezi?
Citește mai mult despre
TVA,
e-Factura,
nelamuriri fiscale actuale,
deducere tva
Specialiști citați în acest articol
Cristian Rapcencu
Lector universitar la ASE București, expert contabil CECCAR și consultant fiscal CCF, Managing Partner, Noutăți fiscale.ro
Cristian Rapcencu este lector universitar doctor la Departamentul de Contabilitate și Audit din cadrul ASE București. Cu o bogată experiență practica în domeniul financiar-contabil, Cristian este lector al unor cursuri practice organizate în Bucuresti și în tară (peste 350 de seminarii de fiscalitate), având la bază modificările și noutățile fiscale și contabile.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)