Sistemul e-Sigiliu, prin care autoritățile vor monitoriza anumite transporturi rutiere riscante de mărfuri, va fi operaționalizat în curând, poate chiar până la finalul lunii ianuarie 2024, a declarat recent Președintele Autorității Vamale Române (AVR). Citește articolul
Majoritatea noutăților din 2024 ce prezintă interes pentru activitatea de transport din România au legătură cu sistemul e-Transport și cu domeniul produselor accizabile. Totuși, de reținut că au apărut regulile unui sistem nou -- cel numit e-Sigiliu -- și că avem și alte noutăți relevante în domeniul transporturilor. Noutățile sunt de interes atât pentru operatorii economici care au nevoie să-și transporte bunurile, cât și pentru transportatorii de bunuri și persoane. Citește articolul
Cel puțin în acest moment, calendarul digitalizării relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) are fixate două etape majore pentru anul 2025, în ianuarie și în iulie. Astfel, sunt programate noi etape pentru e-Factura, e-TVA și SAF-T, dar s-ar putea să avem și alte noutăți. Citește articolul
Cu toate că avem deja în funcțiune, de câțiva ani, sistemul e-Transport, autoritățile de la noi s-au gândit că este nevoie și de sistemul (teoretic) complementar e-Sigiliu. Practic, vorbim de două sisteme prin care se pot monitoriza transporturile rutiere de bunuri suspectate de activități evazioniste, dar felul în care se face monitorizarea diferă. Deoarece se apropie momentul operaționalizării sistemului e-Sigiliu, prezentăm astăzi o scurtă comparație a acestuia cu sistemul e-Transport, pentru a înțelege mai bine asemănările și diferențele lor. Citește articolul
Autoritățile au pus recent în aplicare, prin HG, o nouă reorganizare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), ce fusese stabilită prin OUG în martie. Printre altele, reapar funcțiile specializate la nivelul Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF), iar Direcția generală de administrare a marilor contribuabili (DGAMC) își pierde din autonomie. Citește articolul
În cazul transporturilor rutiere de mărfuri ce vor fi selectate pentru monitorizarea prin e-Sigiliu, montarea și demontarea sigiliilor inteligente se fac prin intermediul personalului Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) sau al Autorității Vamale Române (AVR). În acest proces, inspectorii de stat interacționează cu șoferii transportatorilor. Citește articolul
Pentru a operaționaliza sistemul e-Sigiliu, autoritățile trebuie să pună la punct o întreagă infrastructură care să permită monitorizarea non stop a transporturilor rutiere pe care se aplică sigilii inteligente. Totodată, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Autoritatea Vamală Română (AVR) vor dispune de echipe mobile pentru situațiile în care e nevoie de intervenții rapide. Citește articolul
Sistemul e-Sigiliu, care va fi implementat în 2024 de autoritățile fiscale, implică monitorizarea anumitor transporturi rutiere cu sigilii inteligente. Dacă aceste sigilii sunt deteriorate sau dispar, se vor aplica două sancțiuni - amendarea șoferilor și plata de despăgubiri de către transportatori. Citește articolul
Sistemul e-Sigiliu a fost introdus în legislație pe finalul anului trecut, însă fără a exista un orizont concret pentru operaționalizarea sa. Conform unui reprezentant al Autorității Vamale Române (AVR), sistemul va deveni funcțional abia în a doua parte a anului 2024, pentru că este necesară o achiziție publică importantă în acest sens. Citește articolul
În cazul sistemului e-Sigiliu nu trebuie stabilită o listă precisă a bunurilor pentru care e necesară monitorizarea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) sau Autoritatea Vamală Română (AVR). În schimb, alegerea transporturilor rutiere de mărfuri care vor fi monitorizate se va face în funcție de analizele de risc derulate de cele două entități. Citește articolul