„Pentru asigurarea continuității și funcționalității procesului de monitorizare la nivel central, Autoritatea Vamală Română și Direcția generală de antifraudă fiscală asigură, fiecare, servicii de dispecerat care vor funcționa în regim de permanență, 24/7. (...) Serviciul de dispecerat monitorizează toate transporturile supuse Sistemului național RO e-Sigiliu și va comunica autorităților competente alertele destinate intervenției echipelor de control în cazul evenimentelor.
În scopul intervenției operative ca urmare a producerii unui eveniment, fiecare autoritate competentă planifică echipe de control pentru intervenție pe timp de zi și de noapte, în baza informațiilor transmise de către dispecerate, astfel încât intervenția să poată fi efectuată în cel mai scurt timp”, este explicat în ordinul comun.
Ce înseamnă un „eveniment”? De principiu, este stabilit că vorbim de deschiderea neautorizată a sigiliului inteligent, de abaterea vehiculului de transport de la ruta prestabilită sau de staționarea nejustificată a vehiculului. Aceste incidente sunt transmise de dispozitivul inteligent în aplicația e-Sigiliu.
La intervenții, echipele de control vor stabili cauzele evenimentelor semnalate și ce trebuie făcut, în funcție de ce fel de incident vorbim. Iar constatările și măsurile luate de echipa de control a ANAF sau a AVR sunt consemnate în fișa de monitorizare a transportului. „Dacă în urma unui eveniment nu se pot remedia defecțiunile de stare sau de funcționare a e-Sigiliului aplicat pe mijlocul de transport și dacă acesta nu poate fi înlocuit în condiții optime de timp și de spațiu, mijlocul de transport va fi însoțit de echipa de control până la destinație”, dispune ordinul.
De asemenea, dacă este cazul, echipele de control vor putea să escorteze vehiculele de marfă într-un loc în care produsele transportate să fie verificate mai în detaliu: „În cazuri deosebite, echipa de control/șeful de serviciu/dispecerul de serviciu poate decide însoțirea mijlocului de transport până la cel mai apropiat birou vamal sau orice spațiu amenajat al autorităților competente în care se poate efectua controlul fizic al mărfurilor transportate, în condiții corespunzătoare.”
Citește și:
- Deteriorarea sau dispariția sigiliilor va duce la amendarea șoferilor și la plata de despăgubiri de către transportatori.
- Monitorizarea transporturilor rutiere de mărfuri se va face în funcție de analizele de risc. Nu există o listă cu produse concrete.
„Conducătorul auto este obligat să anunțe de îndată autoritatea competentă care a inițiat procedura de monitorizare sau serviciul de dispecerat, în cazul unui accident rutier în care a fost implicat ori al altor evenimente sau cazuri de forță majoră care au avut ca rezultat modificarea în orice fel a modului de amplasare ori de funcționare a e-Sigiliului”, scrie în documentul amintit.
În fine, e bine de știut că va exista și posibilitatea ca sigiliile inteligente să fie demontate mai devreme decât se preconiza inițial - dacă dispozitivele trebuie recuperate înainte ca vehiculele să ajungă la destinație sau dacă vehiculele nu ajung la destinație dintr-un motiv sau altul. În aceste cazuri, demontarea sigiliilor este făcută de echipele de control din raza de competență în care se află vehiculele la momentul respectiv.
Important! Operaționalizarea e-Sigiliu este preconizată pentru a doua jumătate din 2024, deoarece este nevoie de o achiziție publică în acest sens. Confom lui Marcel Boloș, Ministrul finanțelor, trebuie achiziționate 2.000 de sigilii inteligente și trebuie dezvoltate aplicațiile informatice necesare pentru localizarea prin GPS a mijloacelor de transport și notificarea în timp real asupra evenimentelor. Totodată, mai este necesară achiziționarea a 65 de autospeciale și a 70 de autoturisme echipate cu aparatură specifică, pentru asigurarea funcționării non stop a sistemului e-Sigiliu.