Concret, monitorizarea este făcută de AVR prin reprezentanții împuterniciți din cadrul birourilor vamale și de echipele mobile, potrivit ordinului comun. Iar ANAF face monitorizarea prin persoanele împuternicite din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală.
În acest sens, autoritățile folosesc sigilii inteligente - dispozitive care înregistrează și transmit informații de stare și poziție către sistemul e-Sigiliu în vederea urmăririi deplasării pe cale rutieră a bunurilor (utilizate independent sau alături de sigiliile vamale/fiscale aplicate de autoritatea vamală/fiscală pentru sigilarea compartimentului de marfă încărcat cu bunuri cu risc).
Fiecare sigiliu inteligent este asociat cu următoarele informații: numărul de înmatriculare al mijlocului de transport, felul bunurilor - încadrare tarifară, cantitate, valoare, destinație, rută, operatori economici implicați, date de identificare ale șoferului. Practic, informațiile despre transporturi sunt obținute de la șoferii transportatorilor rutieri, care au un rol central în sistemul e-Sigiliu.
Procedural, monitorizarea implică următoarele activități ale reprezentanților AVR sau ANAF:
- completarea fișei de monitorizare a mijlocului de transport;
- consemnarea rutei de transport și a duratei transportului;
- setarea e-Sigiliului prin intermediul aplicației informatice de monitorizare prin care se introduc/descarcă și se citesc datele din acesta;
- aplicarea e-Sigiliului pe compartimentul de marfă al mijlocului de transport, activarea acestuia și începerea monitorizării;
- întocmirea procesului-verbal de sigilare/desigilare;
- încărcarea automată în aplicația informatică, salvarea și stocarea documentelor întocmite, respectiv fișa de monitorizare și procesul-verbal de sigilare/desigilare.
Șoferii sunt obligați să permită montarea sigiliilor inteligente, să semneze angajamentele de plată (prin care transportatorii rutieri își asumă că achită contravaloarea sigiliilor inteligente deteriorate sau dispărute) și să asigure integritatea sigiliilor inteligente.
Atunci când un transport ajunge la destinație sau la un punct de trecere a frontierei, autoritățile verifică integritatea compartimentului de marfă sigilat (și a sigiliului în sine), opresc funcționarea sigiliului inteligent din aplicația informatică de monitorizare și îl scot efectiv de pe vehicul. Dacă sunt probleme cu sigiliile, atât șoferii, cât și transportatorii vor risca sancțiuni deloc neglijabile.
AVR și ANAF vor monitoriza transporturile atât ziua, cât și noaptea, urmând să folosească echipe de intervenție rapidă dacă apar probleme cu vehiculele pe care au fost montate sigilii inteligente. Ce înseamnă un „eveniment”, în sensul ordinului citat? De principiu, este stabilit că vorbim de deschiderea neautorizată a sigiliului inteligent, de abaterea vehiculului de transport de la ruta prestabilită sau de staționarea nejustificată a vehiculului.
Comentarii articol (0)