Sistemul e-Sigiliu, care va fi implementat în 2024 de autoritățile fiscale, implică monitorizarea anumitor transporturi rutiere cu sigilii inteligente. Dacă aceste sigilii sunt deteriorate sau dispar, se vor aplica două sancțiuni - amendarea șoferilor și plata de despăgubiri de către transportatori.
Sistemul e-Sigiliu (încă nefuncțional) este reglementat prin
Legea 296/2023 și prin Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și al Autorității Vamale Române (AVR)
nr. 5/5/2024. Aceste acte prevăd sancțiuni deloc neglijabile pentru situațiile în care
sigiliile inteligente aplicate de autorități sunt deteriorate sau date ca „pierdute”.
În primul rând, legea stabilește că
șoferii transportatorilor rutieri sunt cei responsabili de integritatea sigiliilor inteligente aplicate de reprezentanții ANAF și AVR. Dacă încalcă această obligație, șoferii vor risca o amendă de zeci de mii de lei sau chiar o pedeapsă penală.
„În cazul aplicării de sigilii inteligente pe mijloacele de transport, conducătorul auto are obligația asigurării integrității acestora. Neîndeplinirea de către conducătorul auto a obligației (...) constituie contravenție, dacă nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii penale, infracțiune, și se sancționează cu amendă de la 20.000 la 50.000 lei. Constatarea contravenției și aplicarea sancțiunii contravenționale (...) se fac de către organele competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și Autorității Vamale Române”, scrie în lege.
Dacă se va considera că vorbim de o infracțiune, conform
Codului penal, înlăturarea ori distrugerea sigiliului se va putea pedepsi cu
închisoare de la trei luni la un an sau cu amendă penală.
În al doilea rând, ordinul prevede, în situațiile amintite, și o sancțiune indirectă pentru
transportatorii rutieri. Aceștia vor trebui să achite autorităților contravaloarea sigiliilor stricate sau dispărute.
„Montarea e-Sigiliului se va efectua numai în prezența conducătorului mijlocului de transport monitorizat. (...) Ca urmare a deciziei de monitorizare, în cazul afectării integrității dispozitivului inteligent (dispozitivul dispare sau suferă deteriorări), transportatorul rutier de marfă este obligat să plătească contravaloarea acestuia, conform angajamentului de plată”, scrie în ordin.
Mai precis, la momentul aplicării sigiliilor, șoferii trebuie să semneze (printre altele) un angajament de plată în numele angajatorilor lor. Verificarea sigiliilor și stabilirea sancțiunilor se fac la terminarea monitorizării transporturilor, atunci când inspectorii ANAF sau AVR trebuie să demonteze dispozitivele.
Conform modelului de angajament de plată, transportatorii vor trebui să achite suma plătită de stat la achiziția dispozitivului inteligent care a fost deteriorat sau pierdut. Acest document va reprezenta și
titlu executoriu, pentru situația în care nu se respectă obligația de plată și este necesară demararea executării silite.
În linii mari, e-Sigiliu vizează bunurile aflate în tranzit în România și operațiunile cu contribuabili cu reputație fiscală rea,
selectarea transporturilor fiind făcută în baza analizei de risc.
Autoritățile vor monitoriza transporturile atât ziua, cât și noaptea, urmând să folosească echipe de intervenție rapidă dacă apar probleme (deschiderea neautorizată a sigiliilor, abaterea de la ruta prestabilită, staționarea nejustificată).
Important! Conform unui reprezentant al AVR,
e-Sigiliu va deveni funcțional abia în a doua parte a anului 2024, pentru că este necesară o achiziție publică importantă în acest sens.