Șoferii profesioniști vor avea un rol principal în cadrul monitorizării transporturilor rutiere de mărfuri prin noul sistem e-Sigiliu, așa cum reiese din legislația acestuia. Dincolo de faptul că șoferii vor interacționa cu reprezentanții Fiscului și ai Vămii în numele transportatorilor rutieri, aceștia vor fi responsabili de integritatea sigiliilor inteligente, iar încălcarea obligației le va putea aduce amenzi drastice.
Sistemul e-Sigiliu a fost reglementat sumar prin
Legea 296/2023. Dar acesta a primit recent
o procedură de aplicare ce conține mult mai multe informații despre cum va funcționa efectiv, prin Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și al Autorității Vamale Române (AVR)
nr. 5/5/2024. Una dintre chestiunile majore ce reies din cele două acte normative este că
șoferii profesioniști vor căpăta un rol esențial în monitorizarea transporturilor rutiere de mărfuri, odată ce sistemul devine operațional.
Mai întâi, legea stabilește foarte clar că șoferii transportatorilor rutieri sunt cei
(1) responsabili de integritatea sigiliilor inteligente aplicate de reprezentanții ANAF și AVR. Dacă încalcă această obligație,
șoferii vor risca o amendă de zeci de mii de lei (și nu numai).
„În cazul aplicării de sigilii inteligente pe mijloacele de transport, conducătorul auto are obligația asigurării integrității acestora. Neîndeplinirea de către conducătorul auto a obligației (...) constituie contravenție, dacă nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii penale, infracțiune, și se sancționează cu amendă de la 20.000 la 50.000 lei. Constatarea contravenției și aplicarea sancțiunii contravenționale (...) se fac de către organele competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și Autorității Vamale Române”, scrie în actul normativ.
Aceasta este, însă, singura mențiune din lege referitoare la conducătorii auto. Celelalte mențiuni le găsim în procedura de aplicare stabilită prin ordinul comun al celor două instituții.
Astfel, șoferii trebuie
(2) să furnizeze anumite informații - datele lor de identificare și ruta de transport ce va fi urmată, care sunt asociate cu sigiliile inteligente și sunt introduse în sistemul e-Sigiliu de către personalul competent din ANAF și AVR. Dincolo de datele amintite, în sistem mai sunt introduse numărul de înmatriculare al vehiculelor pentru transportul mărfurilor, felul bunurilor - încadrarea tarifară, cantitatea, valoarea, destinația și operatorii economici implicați.
Mai departe, ordinul stabilește că
(3) montarea sigiliilor se face numai în prezența șoferilor și că aceștia semnează anumite documente (fișa de monitorizare, procesul-verbal de sigilare/desigilare și angajamentul de plată). În acest sens, conducătorii auto trebuie să permită montarea sigiliilor și, pe durata monitorizării transporturilor rutiere de către ANAF și AVR, să asigure integritatea dispozitivelor.
„Montarea e-Sigiliului se va efectua numai în prezența conducătorului mijlocului de transport monitorizat. În cazul în care mărfurile sunt supuse unui regim vamal, la montarea acestuia poate asista și comisionarul în vamă sau principalul obligat ori declarantul în nume propriu, după caz. (...) Ca urmare a deciziei de monitorizare, în cazul afectării integrității dispozitivului inteligent (dispozitivul dispare sau suferă deteriorări), transportatorul rutier de marfă este obligat să plătească contravaloarea acestuia, conform angajamentului de plată”, este menționat în procedură.
În urma derulării acestor formalități,
(4) șoferul trebuie să primească un exemplar al fișei de monitorizare, pe care să-l arate în cazul controalelor în trafic executate de echipele de teren.
„Semnarea fișei de monitorizare a transportului și a procesului-verbal de sigilare/desigilare de către conducătorul mijlocului de transport se face conform reglementărilor legale în vigoare și reprezintă acceptul acestuia cu privire la obligațiile care îi revin conform prezentei proceduri”, dispune ordinul comun al ANAF și AVR.
Fișa de monitorizare trebuie să însoțească transporturile rutiere de mărfuri fie până la destinația de pe teritoriul României, fie până la punctul de trecere a frontierei României - în ambele cazuri, reprezentanții autorităților fiscale semnează documentul la terminarea monitorizării și demontarea sigiliilor. Acesta este și momentul în care se verifică integritatea sigiliilor și în care se pot aplica amenzi șoferilor.
În fine, mai este important de precizat că șoferii sunt obligați
(5) să anunțe autoritățile despre apariția unor evenimente majore. Mai exact, sunt indicate accidentele rutiere în care sunt implicate vehiculele monitorizate și orice alte evenimente care pot duce la afectarea sigiliilor inteligente.
Important! Spre deosebire de e-Transport, în cazul sistemului e-Sigiliu nu trebuie stabilită o listă precisă a bunurilor riscante vizate, ci autoritățile scriu în ordinul comun că acestea sunt
„bunuri stabilite în urma analizei de risc ca fiind din categoria celor cu risc vamal/fiscal ridicat”. În linii mari,
este vorba de bunurile aflate în tranzit în România și de operațiunile cu contribuabili cu reputație fiscală rea. AVR și ANAF vor monitoriza transporturile atât ziua, cât și noaptea, urmând să folosească
echipe de intervenție rapidă dacă apar probleme (deschiderea neautorizată a sigiliilor, abaterea de la ruta prestabilită, staționarea nejustificată).
Comentarii articol (0)