Dincolo de sistemul e-Transport, care deja funcționează, autoritățile vor introduce curând și sistemul e-Sigiliu, prin acesta urmărindu-se trasabilitatea transporturilor rutiere de bunuri, potrivit unei legi recent apărute în Monitorul Oficial. Instrumentul va fi folosit pentru a preveni evaziunea fiscală.
__________
ACTUALIZARE (08.01.2024): Procedura pentru folosirea sistemului e-Sigiliu a fost stabilită prin Ordinul comun 5/5/2024 și este detaliată în articolul de aici.__________
Sistemul e-Sigiliu, ce este prevăzut de
Legea 296/2023, urmează să funcționeze în paralel cu sistemul
e-Transport. Acesta va putea să funcționeze, cel puțin teoretic,
după ce Fiscul și Vama vor veni cu un ordin comun care să conțină reguli privind analiza de risc, aplicarea sigiliilor și monitorizarea transporturilor - actul trebuie elaborat până pe
26 decembrie 2023.
Diferența majoră între cele două sisteme este că e-Sigiliu
va monitoriza deplasarea bunurilor pe căile rutiere și posibilele puncte de „deturnare” - de exemplu, bunurile care, în aparență, ar trebui doar să tranziteze România, dar care, în realitate, sunt vândute „la negru” în România. e-Transport vizează doar transporturile de bunuri riscante din punct de vedere fiscal. Totodată, în cazul e-Transport, responsabilitatea cade, de obicei, pe furnizor sau pe client, în timp ce, în cazul e-Sigiliu, responsabilitatea o să cadă numai pe șoferii transportatorilor.
„În vederea asigurării respectării trasabilității transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul României se instituie Sistemul național RO e-Sigiliu. Sistemul național RO e-Sigiliu este un sistem bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice și a unei aplicații informatice care permite autorităților competente determinarea potențialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent dacă acestea se află în tranzit sau au ca destinație finală un operator economic de pe teritoriul național”, prevede noul act normativ.
Cel puțin acum, este neclar de ce autoritățile ar prefera să introducă un sistem complet nou în loc să extindă, pur și simplu, sistemul e-Transport.
Expunerea de motive ce a însoțit legea în forma sa de proiect n-a detaliat motivele pentru care e-Sigiliu este necesar ca sistem separat de e-Transport.
e-Sigiliu va fi gestionat și folosit de către Agenția Națională de Administrare Fiscală și de către Autoritatea Vamală Română. Aplicarea sigiliilor inteligente și monitorizarea transporturilor va fi făcută, astfel, de personalul celor două instituții, în baza analizei de risc. Nu se prevede că sistemul va ținti doar anumite produse, ci reiese că orice fel de produs va putea fi monitorizat, dacă se consideră că există riscuri de evaziune.
„Aplicarea sigiliilor inteligente și monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul național se realizează de către Agenția Națională de Administrare Fiscală și Autoritatea Vamală Română în baza unei analize de risc. Procedura privind stabilirea criteriilor de risc care stau la baza analizei, aplicarea sigiliilor inteligente și monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri se stabilesc prin ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române, elaborat în termen de 60 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României”, este detaliat în act.
Atunci când se aplică sigilii,
șoferii vehiculelor de transport vor avea responsabilitatea de a asigura integritatea lor. În caz contrar, aceștia vor risca amenzi drastice -
între 20.000 și 50.000 de lei.
Comentarii articol (1)