„(...) pentru vehiculele care circulă cu depăşirea maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise se aplică tarife suplimentare de utilizare a drumurilor, calculate în funcţie de masa totală, de masele pe axe, de dimensiunile şi caracteristicile tehnice ale vehiculului cu încărcătură, de categoria drumului şi de lungimea traseului care urmează a fi parcurs. Pentru drumurile de interes naţional, aceste tarife se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii”, scria în referatul de aprobare ce a însoțit noul ordin în forma sa de proiect.
La discuțiile recente dintre autorități și transportatori a fost adus (din nou) în vedere faptul că tarifele suplimentare din România sunt mult mai mari decât cele din statele vecine. Acest lucru are unele efecte nedorite pentru ambele părți, astfel că tarifele urmează să fie reduse de la finalul lunii aprilie.
„Din analiza tarifelor şi a modului de aplicare în statele vecine, nivelul practicat în România este mult superior şi limitativ. Discrepanţa tarifară practicată în România faţă de statele vecine este un subiect permanent invocat la întâlnirile cu organizaţiile profesionale ale operatorilor români de transport, care acuză vehement diferenţele majore între costurile de autorizare a transporturilor cu depăşiri ale maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise, practicate diferenţiat între statele UE, cu diferenţe mari ce generează decalaje în politica de tarifare, în condiţiile în care legislaţia naţională este armonizată integral cu legislaţia europeană. (...)
Suplimentar, argumentăm necesitatea revizuirii tarifelor și din prisma încurajării circulației în condiții de legalitate a vehiculelor cu depășiri efectuate de operatorii de transport români care optează să nu achite contravaloarea autorizațiilor speciale de transport, din cauza nivelului excesiv al tarifelor, în detrimentul punerii în legalitate a transporturilor, ca un risc asumat în raport cu posibilitatea de a fi depistați și sancționați contravențional pe rețeaua internă de drumuri publice”, explicau inițiatorii.
Astfel, conform autorităților, se revizuiesc tarifele aplicate în prezent și se face o armonizare cu nivelul tarifar practicat în Ungaria, în baza următoarelor criterii:
- aplicarea unor formule simplificate pentru calculul tarifului unitar (euro/km), accesibile pentru înțelegere și aplicare tuturor categoriilor de utilizatori;
- reducerea semnificativă a nivelului tarifului suplimentar, în cazul vehiculelor care transportă încărcături indivizibile, cu mase și dimensiuni excepționale;
- majorarea tarifelor pentru valori mici ale depășirilor maselor pe axe și dimensiunilor maxime admise, specifice transporturilor de mărfuri divizibile;
- aplicarea unui coeficient de multiplicare de 1,5 la tariful aferent depășirilor maselor maxime admise pe axe peste limitele prevăzute la art. 41 alin. 8 din OG 43/1997;
- reducerea tarifelor pentru depășiri ale dimensiunilor maxime admise, având în vedere că aceste depășiri nu au impact direct asupra infrastructurii rutiere;
- reducerea la jumătate a tarifului de emitere în regim normal a autorizațiilor speciale de transport, de la 20% la 10% din valoarea totală a tarifelor de depășire, dar nu mai mult de 500 euro. Măsura este justificată în condițiile în care activitatea de autorizare a fost informatizată, ca parte integrantă din aplicația utilizată în efectuarea controlului specific la punctele de frontieră;
- eliminarea tarifului „aviz depășire limita de competență”, din considerente de informatizare a emiterii autorizațiilor speciale de transport;
- nu intră sub incidența modificărilor tarifele aferente depășirilor masei totale maxime admise.