Amenzile ce pot fi aplicate pentru neraportarea transporturilor internaționale de bunuri neriscante în e-Transport, în cazul companiilor care dețin certificarea AEO, a fost amânată prima oară pentru 1 ianuarie 2025 (prin OUG 87/2024), iar, mai nou, pentru 31 martie 2025 (prin art. XX din OUG 138/2024). Amenzile ar fi trebuit să se aplice de la 1 iulie 2024 pentru toată lumea, așa cum s-a stabilit prin OUG 115/2023, dar se aplică în prezent numai pentru cei fără certificarea AEO.
„Prevederile art. LXXIV pct. 21 intră în vigoare la data de 1 iulie 2024 și se aplică pentru faptele săvârșite și constatate începând cu această dată. Prin excepție (...), pentru utilizatorii prevăzuți la art. 8^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 (...), care au statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 (...) la data realizării transportului internațional de bunuri, prevederile art. LXXIV pct. 21 intră în vigoare la data de 31 martie 2025 și se aplică pentru faptele săvârșite și constatate începând cu această dată”, este noua formă a articolului LXXV din OUG 115/2023, în urma modificărilor operate prin OUG 87/2024 și OUG 138/2024.
OUG 115/2023 a extins obligația de a obține coduri UIT și pentru transporturile internaționale de mărfuri fără risc fiscal, stabilind 1 iulie 2024 ca termen pentru începerea sancționării celor ce nu se conformează. Totuși, Guvernul a stabilit o prelungire a perioadei de grație, dar, așa cum subliniam mai sus, numai pentru cei care dețin, la data transportului, un certificat AEO. Pentru restul companiilor, sancțiunile se aplică deja de la 1 iulie 2024.
Merită precizat că nevoia certificării AEO devine din ce în ce mai importantă, ținând cont că facilitățile acordate unor astfel de operatori se îmbunătățesc constant. Un AEO este considerat un partener de încredere al autorității vamale, cu condiția ca acesta să îndeplinească o serie de criterii, cum ar fi solvabilitatea financiară, personalul instruit, măsurile de securitate adecvate, procedurile interne de control, experiența dovedită în domeniul vamal și lipsa datoriilor față de bugetul de stat. Mai multe informații despre obținerea statutului AEO puteți găsi la Comisia Europeană.
Comentarii articol (3)