În Ordonanța e-Transport (OUG nr. 41/2022) avem patru fapte contravenționale sancționate și care vizează, în principal, operatorii cărora le revin obligațiile de declarare, iar o a patra sancțiune vizează conducătorul vehiculului de transport. Primele două amenzi sunt dublate și de o altă sancțiune - confiscarea contravalorii bunurilor transportate - , dar nu și celelalte două.
Înainte a trece mai departe și de a vorbi concret despre aceste sancțiuni și, în special, despre confiscare, trebuie să reamintim că nicio sancțiune din Ordonanța e-Transport NU e aplicabilă momentan - ele au fost amânate până la 1 octombrie 2022, ceea ce înseamnă că doar dincolo de acest termen se vor aplica amenzi și se vor putea face confiscări.
Ce fapte sunt sancționate de OUG 41 și care sunt sancțiunile
A. Se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum şi confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate următoarele fapte:
1) Utilizatorii nu declară în e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT.
- cine sunt utilizatorii:
- destinatarul înscris în declaraţia vamală de import, respectiv expeditorul înscris în declaraţia vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operaţiunilor de import sau export, după caz;
-
beneficiarul din România, în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
-
furnizorul din România, în cazul tranzacţiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
-
depozitarul, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât şi pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul naţional din una sau mai multe partide de bunuri.
2) Operatorul de transport rutier utilizează un cod UIT peste termenul de valabilitate a acestuia (cinci zile calendaristice începând cu data declarată pentru începerea transportului).
3) Descărcarea pe teritoriul României a bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, cu excepţia celor care fac obiectul depozitării sau formării unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri.
4) Declararea în e-Transport a unor cantităţi diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri.
B. Se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice următoarele fapte (aici nu vorbim și de sancțiunea confiscării):
1) Utilizatorii (enumerați mai sus) nu pun la dispoziția operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mişcare a vehiculului, după caz (codul UIT este înscris în mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil şi fără ştersături sau adăugări).
2) Modificarea datelor înregistrate în e-Transport referitoare la transporturile de bunuri după prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv după punerea efectivă în mişcare a vehiculului.
3) Când se transportă și bunuri cu risc fiscal ridicat, și alte bunuri, utilizatorii au obligaţia să declare în e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate, iar codul UIT sau codurile UIT însoţesc documentul de transport aferent acestora.
C. Amendă de la 5.000 la 10.000 de lei pentru conducătorul vehiculului de transport pentru că nu a prezentat, la cererea organelor de control fiscal sau vamal, documentele care însoţesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.
Bine de știut: Toate aceste amenzi vor putea fi plătite la jumătate în 15 zile, așa cum prevede regimul contravențiilor, de la care OUG 41 nu derogă în vreun fel.
Care sunt condițiile în care se dispune confiscarea
Am prezentat pe larg toate sancțiunile din OUG nr. 41/2022 tocmai pentru a vedea clar unde se poate dispune confiscarea și cine poate fi vizat, începând din 1 octombrie, de această sancțiune care însoțește amenda.
Înainte de toate, nu vorbim de confiscarea mărfurilor respective. Chiar dacă unele dintre fapte le sunt imputabile chiar operatorilor de transport (depășirea valabilității UIT, de pildă), nu bunurile vor fi confiscate, ci contravaloarea lor.
Sancțiunea confiscării e detaliată în procedura de aplicare ce însoțește Ordonanța e-Transport (Ordinul ANAF nr. 1190/2022). Potrivit ordinului, avem mai multe situații, stabilirea contravalorii urmând să se facă în chiar ordinea în care sunt expuse aceste situații:
- dacă organului de control, la constatare, îi e prezentată o factură de vânzare, se confiscă contravaloarea bunurilor cu risc fiscal nedeclarate în e-Transport, așa cum e stabilită în factura de vânzare a respectivelor bunuri; asta înseamnă că nu vor fi confiscate sume de bani pentru alte bunuri care însoțesc acele bunuri cu risc fiscal ridicat, pentru că norma e destul de clară - e vorba de contravaloarea bunurilor cu risc fiscal ridicat așa cum reiese din factura ce le însoțește; de asemenea, nu se va confisca nimic în contul acelor bunuri cu risc fiscal ridicat care chiar au fost declarate;
- dacă organul de control nu are factură pentru a vedea valoarea bunurilor pentru că nu-i este prezentată, se va dispune confiscarea contravalorii bunurilor într-o sumă egală cu valoarea bunurilor cu risc fiscal a precedentei achiziţii de produse similare;
- dacă nu e cazul nici de factură, nici de o achiziție anterioară de produse similare, contravaloarea bunurilor va fi determinată automat ca valoare medie a bunurilor cu risc fiscal ridicat declarate în săptămâna anterioară în sistemul e-Transport pentru bunurile cu risc fiscal ridicat din aceeaşi categorie;
- dacă nu suntem în niciuna dintre ipotezele de mai sus, contravaloarea bunurilor ce urmează a fi confiscată va fi egală cu valoarea la preţul pieţei a bunurilor cu risc fiscal similare.
În nicio situație, alte bunuri care însoțesc bunurile cu risc fiscal ridicat nu sunt luate în calcul la stabilirea contravalorii de confiscat.
Cel mai probabil, confiscarea contravalorii se va face prin indisponibilizarea unor sume de bani în conturile celor care se fac vinovați de săvârșirea contravențiilor respective - destinatari, expeditori, operatori de transport ș.a.m.d.. În Codul de procedură fiscală nu regăsim detalieri cu privire la modalitățile de confiscare. La art. 348 din cod se spune însă că dacă confiscările privesc sume exprimate în monedă străină, se convertesc în lei la cursul BNR valabil în ziua rămânerii definitive a măsurii confiscării.
Pentru că vorbim de sancțiuni contravenționale, ne uităm în Ordonanța privind regimul contravențiilor ca să aflăm mai multe. Acolo însă confiscarea este menționată doar cu privire la bunurile destinate, folosite sau rezultate din contravenţii. Se face referire la confiscarea contravalorii bunurilor doar în ipoteza în care bunurile nu se regăsesc, caz în care contravenientul trebuie să plătească contravaloarea lor.
Situația nu e însă deloc comparabilă, întrucât în OG nr. 2/2001, confiscarea e o sancțiune complementară amenzii, pe când în Ordonanța e-Transport pare că e gândită ca o sancțiune de sine stătătoare. Rămâne de văzut cum va fi aplicată concret confiscarea de către organele de control. Cert e că nu se va ajunge la situații în care să aibă de suferit unul dintre utilizatori din cauza obligațiilor neîndeplinite de celălalt sau de operatorul de transport, întrucât confiscarea nu privește bunurile, ci sume de bani pe care le va scoate din buzunar entitatea care și-a încălcat propria obligație derivată din OUG 41.
Comentarii articol (0)