Declararea bunurilor cu risc fiscal ridicat în sistemul e-Transport o să fie opțională în curând, urmând ca de la 1 iulie 2022 să se treacă la obligativitate. Cu toate acestea, după oficializarea ordonanței mai este nevoie și de niște ordine pentru implementarea sistemului. Printre altele, acele ordine vor stabili ce bunuri riscante se declară în e-Transport - conform intențiilor Fiscului, lista va cuprinde legume, plante, rădăcini și tuberculi, fructe comestibile, coji de citrice sau de pepeni, băuturi, lichide alcoolice și oțet, sare, sulf, pământuri și pietre, ipsos, var și ciment, îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, încălțăminte, ghete și articole similare și părți ale acestora.
Vizate sunt, în primul rând, bunurile riscante care pleacă din România către străinătate și cele care vin în România din străinătate. În al doilea rând, se declară bunurile riscante care sunt transportate în interiorul țării. Și, în fine, mai sunt vizate bunurile riscante care doar tranzitează România.
Transporturile de bunuri riscante sunt identificate printr-un cod unic generat de sistemul e-Transport, cunoscut sub denumirea de cod UIT. Codul UIT trebuie să fie în posesia transportatorului rutier fie în format tipărit, fie în format electronic, împreună cu documentul ce însoțește transportul bunurilor respective.
Pe scurt, în e-Transport figurează datele referitoare la expeditor și beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitățile și contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare și descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport folosit și codul UIT. Totodată, e-Transport va fi legat cu alte sisteme informatice existente la nivelul autorităților.
Însă cine declară în sistem datele bunurilor riscante? Potrivit OUG 41/2022, acest lucru este făcut de:
- destinatarul înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorul înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import sau export;
- beneficiarul din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
- furnizorul din România, în cazul tranzacțiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
- depozitar, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.
Pentru generarea codului UIT, datele bunurilor riscante sunt declarate în e-Transport cu maximum trei zile calendaristice înainte de data la care începe transportul, însă până la prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv până la punerea efectivă în mișcare a vehiculului. Codul UIT are o valabilitate de cinci zile calendaristice, începând cu data declarată pentru începerea transportului.
Foarte important este că declararea în e-Transport se face chiar dacă se transportă la un loc bunuri riscante și bunuri neriscante (se transmit date pentru toate bunurile).
Cei care nu declară bunurile riscante în noul sistem și cei care declară cantități diferite de ce se transportă de fapt riscă, începând cu 1 iulie 2022, o amendă între 10.000 și 50.000 lei, în cazul persoanelor fizice, sau între 20.000 și 100.000 lei, în cazul persoanelor juridice (plus confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate). Iar șoferii care refuză să arate documentele de transport pentru bunurile riscante (dacă sunt opriți pe traseu) riscă amendarea cu sume între 5.000 și 10.000 de lei. Amenzile pot fi aplicate de inspectorii Fiscului sau de cei ai Autorității Vamale Române.
Normele pentru aplicarea OUG 41/2022 trebuie stabilite, prin ordin comun al Fiscului și al Autorității Vamale Române, în 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței, adică până pe 11 mai 2022. Iar ordinul cu bunurile cu risc fiscal ridicat vizate de raportarea în e-Transport trebuie emis în 15 zile de la intrarea în vigoare a ordonanței, adică până pe 26 aprilie 2022.
În altă ordine de idei, trebuie precizat că operaționalizarea sistemului e-Factura în relația B2B, pentru produse cu risc fiscal ridicat, se face de la 1 aprilie (opțional) și 1 iulie 2022 (obligatoriu). Lista produselor riscante pentru e-Transport pare, momentan, că se va suprapune parțial cu lista stabilită pentru e-Factura.
Atenție! Mai este nevoie și de două ordine pentru punerea în aplicare a OUG 41/2022.