Concret, responsabilitatea declarării este alocată în funcție de traseul bunurilor riscante transportate pe căile rutiere de la noi, după cum urmează:
- destinatarul înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorul înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import sau export;
- beneficiarul din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
- furnizorul din România, în cazul tranzacțiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
- depozitarul, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.
Persoana care face declararea în sistem trebuie să pună codul UIT (obținut din e-Transport) la dispoziția celui care face efectiv transportul bunurilor riscante „până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mișcare a vehiculului, după caz”, după cum scrie în ordonanță. Codul UIT este înscris pe documentul de transport.
Pentru generarea codului UIT, datele bunurilor riscante sunt declarate în e-Transport cu maximum trei zile calendaristice înainte de data la care începe transportul, însă până la prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv până la punerea efectivă în mișcare a vehiculului. Codul UIT are o valabilitate de cinci zile calendaristice, începând cu data declarată pentru începerea transportului. În e-Transport figurează datele referitoare la expeditor și beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitățile și contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare și descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport folosit și codul UIT.
Cei care nu declară bunurile riscante în noul sistem și cei care declară cantități diferite de ce se transportă de fapt riscă, începând cu 1 iulie 2022, o amendă între 10.000 și 50.000 lei, în cazul persoanelor fizice, sau între 20.000 și 100.000 lei, în cazul persoanelor juridice (plus confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate).
Deși inițial voia să monitorizeze toate transporturile de bunuri din România, Guvernul s-a răzgândit și a restrâns aria astfel încât să acopere numai bunurile riscante din punct de vedere fiscal. Bunurile riscante vor fi stabilite curând prin ordin al Fiscului.
e-Transport va fi opțional până la 30 iunie 2022, urmând ca de la 1 iulie 2022 să devină obligatoriu.
Comentarii articol (0)