Odată ce un transport de bunuri riscante este început (vehiculul de transport se pune efectiv în mișcare în România sau acesta ajunge în vamă pentru a intra în țară), este interzisă modificarea datelor înregistrate în sistemul e-Transport. Nerespectarea interdicției poate aduce amenzi drastice, începând din iulie 2022, acestea aplicându-se, de fapt, și în eventualitatea în care la un control se dovedește că există o diferență între cantitatea de bunuri riscante declarate și cele transportate efectiv.
„Este interzisă modificarea datelor înregistrate în Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri după prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv după punerea efectivă în mișcare a vehiculului, după caz”, dispune ordonanța de urgență care reglementează
sistemul e-Transport, adică
OUG 41/2022.
Contribuabilii care modifică datele după începerea transportului de bunuri riscante riscă o amendă
de la 10.000 la 50.000 de lei, în cazul persoanelor fizice, sau
de la 20.000 la 100.000 de lei, în cazul persoanelor juridice.
Sancțiunile respective pot fi aplicate, însă, și în cazul în care contribuabilii
declară în sistemul e-Transport cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri. Diferența este că, la declararea unor cantități diferite, există și riscul confiscării contravalorii bunurilor nedeclarate.
Prin urmare, companiile și persoanele fizice trebuie să se asigure din start că datele raportate în sistem sunt cele corecte, iar eventualele corecturi trebuie făcute înainte ca transportul de bunuri riscante să intre în țară sau să plece pe traseu.
Responsabilitatea declarării în sistemul e-Transport a datelor bunurilor cu risc fiscal ridicat, ce sunt transportate în România pe căile rutiere, este
stabilită în funcție de traseul transportului. Pe scurt, responsabilitatea este, după caz, la destinatar (la import), la expeditor (la export), la beneficiar (la achiziții intracomunitare), la furnizor (la tranzacții interne sau livrări intracomunitare) sau la depozitar (atunci când e vorba doar de tranzit).
Pentru
generarea codului UIT aferent unui transport de bunuri riscante, datele bunurilor sunt declarate în e-Transport cu maximum trei zile calendaristice înainte de data la care începe transportul, însă până la prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv până la punerea efectivă în mișcare a vehiculului. Codul UIT are o valabilitate de cinci zile calendaristice.
În cazul
transporturilor mixte pe căile rutiere, adică cele care conțin atât produse riscante, cât și produse neriscante,
toate bunurile trebuie declarate în sistemul e-Transport pentru a obține codul special.
În e-Transport figurează, pe lângă codul UIT, datele referitoare la expeditor și beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitățile și contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare și descărcare și detalii cu privire la mijlocul de transport folosit.
Deși inițial voia să monitorizeze toate transporturile de bunuri din România, Guvernul s-a răzgândit și a restrâns aria astfel încât să acopere numai bunurile riscante din punct de vedere fiscal.
Bunurile riscante trebuie stabilite curând prin ordin al Fiscului.
e-Transport este opțional până la
30 iunie 2022, urmând ca de la
1 iulie 2022 să devină obligatoriu. Evident, amenzile precizate mai sus se pot aplica numai începând din iulie.