Transportul rutier de bunuri riscante din punct de vedere fiscal urmează să fie monitorizat în curând de autorități, conform unei ordonanțe apărute recent. Practic, orice transport de acest fel trebuie declarat în sistemul e-Transport, începând din iulie 2022, pentru a obține un cod special cu valabilitate limitată, care poate fi verificat în vămi sau în trafic de către inspectorii de stat. e-Transport este opțional în primă fază.
OUG 41/2022 este actul normativ care a stabilit
cadrul legal primar al e-Transport, iar acesta detaliază inclusiv cum se obține codul special cu valabilitate limitată, denumit cod UIT.
Codul UIT este codul unic generat de sistemul e-Transport prin care se identifică bunurile riscante transportate pe teritoriul României (acesta este necesar chiar dacă se transportă și bunuri neriscante laolaltă cu cele riscante). Codul respectiv și documentul care însoțește transportul trebuie să se afle
în posesia transportatorului rutier care cară efectiv bunurile riscante.
Responsabilitatea declarării în sistemul e-Transport a datelor bunurilor cu risc fiscal ridicat, ce sunt transportate în România pe căile rutiere, este
stabilită în funcție de traseul transportului. Pe scurt, responsabilitatea este, după caz, la destinatar (la import), la expeditor (la export), la beneficiar (la achiziții intracomunitare), la furnizor (la tranzacții interne sau livrări intracomunitare) sau la depozitar (atunci când e vorba de tranzit).
Pentru generarea codului UIT, datele bunurilor riscante sunt declarate în e-Transport
cu maximum trei zile calendaristice înainte de data la care începe transportul, însă
până la prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv până la
punerea efectivă în mișcare a vehiculului. Codul UIT are o valabilitate de
cinci zile calendaristice, derularea transportului în afara perioadei de valabilitate putând fi amendată, începând din iulie 2022, cu sume între 10.000 și 100.000 de lei.
Practic, datele care ajung în sistem sunt cele referitoare la expeditor și beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitățile și contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare și descărcare și detaliile cu privire la mijlocul de transport folosit (sunt declarate și datele bunurilor neriscante, dacă e un transport mixt). Evident, în e-Transport figurează și codul UIT generat pentru transportul în cauză.
Persoana care face declararea în sistem trebuie să pună codul UIT la dispoziția transportatorului rutier
„până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mișcare a vehiculului, după caz”, după cum scrie în OUG 41/2022. Codul UIT trebuie înscris pe documentul de transport.
În orice moment al transportului,
șoferul vehiculului în care sunt bunurile riscante este obligat să prezinte, în caz de control, documentele care însoțesc transportul.
„Conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală sau al Autorității Vamale Române, documentele care însoțesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat”, scrie în ordonanță, cu precizarea că, în caz contrar, amenda pe care o riscă șoferul, după ce declararea devine obligatorie, este între 5.000 și 10.000 de lei.
Deși inițial voia să monitorizeze toate transporturile de bunuri din România, Guvernul s-a răzgândit și a restrâns aria astfel încât să acopere numai bunurile riscante din punct de vedere fiscal.
Bunurile riscante trebuie stabilite curând prin ordin al Fiscului.
e-Transport este opțional până la
30 iunie 2022, urmând ca de la
1 iulie 2022 să devină obligatoriu. Subliniem că amenzile precizate mai sus se pot aplica numai începând din iulie.