Sistemul vizează, în esență, toți operatorii economici de la noi care vând sau cumpără produse riscante ce sunt transportate pe căile rutiere - persoane juridice, dar și PFA-uri, II-uri sau IF-uri. Informația a fost confirmată, la solicitarea avocatnet.ro, de specialiștii KPMG România.
„Conform OUG 41/2022, organizatorul transportului este operatorul economic care încheie comanda de transport direct cu operatorul de transport rutier sau operatorul economic care preia comanda de la expeditor şi o transmite operatorului de transport rutier. Astfel, nu există limitări în ceea ce privește modul de organizare juridică a furnizorului”, ne-a explicat Alexandru Comănescu, Tax Director la KPMG.
Concret, PFA-urile, II-urile și IF-urile vor declara în e-Transport datele bunurilor riscante dacă se găsesc în una dintre următoarele situații, obținând un cod special numit cod UIT:
- sunt destinatarii înscriși în declarația vamală de import, respectiv expeditorii înscriși în declarația vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import sau export;
- sunt beneficiarii din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
- sunt furnizorii din România, în cazul tranzacțiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
- sunt depozitarii, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.
Pentru generarea codului UIT, datele bunurilor riscante sunt declarate în e-Transport cu maximum trei zile calendaristice înainte de data la care începe transportul, însă până la prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv până la punerea efectivă în mișcare a vehiculului. Codul UIT are o valabilitate de cinci zile calendaristice, începând cu data declarată pentru începerea transportului.
În e-Transport se declară datele referitoare la expeditor și beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitățile și contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare și descărcare, precum și detalii cu privire la mijlocul de transport folosit.
Sistemul e-Transport va fi operațional opțional în curând și până la 30 iunie 2022, iar de la 1 iulie 2022 va deveni obligatoriu pentru produsele riscante.
Cei care nu declară bunurile riscante în noul sistem și cei care declară cantități diferite de ce se transportă de fapt riscă, începând cu 1 iulie 2022, o amendă între 10.000 și 50.000 lei, în cazul persoanelor fizice, sau între 20.000 și 100.000 lei, în cazul persoanelor juridice (plus confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate).
Conform intențiilor Fiscului, lista bunurilor riscante va cuprinde legume, plante, rădăcini și tuberculi, fructe comestibile, coji de citrice sau de pepeni, băuturi, lichide alcoolice și oțet, sare, sulf, pământuri și pietre, ipsos, var și ciment, îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, încălțăminte, ghete și articole similare și părți ale acestora.
Toate informațiile publicate de redacția noastră despre sistemul e-Transport pot fi găsite în secțiunea specială de aici.