În contextul muncii la distanță a crescut și dorința de monitorizare a angajaților, companiile începând să folosească tot mai frecvent software-uri care urmăresc activitatea online și interacțiunile pe laptopurile de serviciu pentru a evalua productivitatea. Atare practici au generat, la rândul lor, reacții din partea angajaților, care au găsit metode de a ocoli aceste măsuri, cum ar fi utilizarea aplicațiilor care simulează activitatea pe tastatură. În principal, angajații exprimă îngrijorări legate de invadarea spațiului personal, iar specialiștii subliniază că aceste metode nu sunt eficiente în evaluarea reală a productivității și pot afecta încrederea angajaților. La nivel național, reglementările aplicabile impun transparență în privința datelor colectate, iar angajatorii trebuie să informeze angajații despre criteriile de evaluare a performanței. Citește articolul
Într-un context public dominat de discuțiile despre măsuri nefaste în zona fiscalității, Guvernul a adoptat săptămâna trecută și ordonanța care stabilește regulile instalării sistemelor de supraveghere audio-video în unitățile de învățământ. Vestea bună e că nu în forma propusă inițial, pe care nici Autoritatea de Supraveghere în sfera prelucrărilor de date personale (ANSPDCP) nu o susținea, ci într-una ușor îmbunătățită: acum, instalarea sistemelor de supraveghere se poate face cu aprobarea unei majorități simple, compuse din părinți, din reprezentanții elevilor majori, dar și, foarte important, ai cadrelor didactice. În cazuri excepționale de risc crescut de violență, sistemele pot fi instalate fără acord prealabil, doar cu informare. Supravegherea este limitată la un an, cu posibilitate excepțională de prelungire, iar înregistrările sunt păstrate maximum 30 de zile, fiind folosite doar pentru investigarea cazurilor de violență. Accesul la înregistrări este strict reglementat, iar utilizarea acestora în evaluarea cadrelor didactice sau a elevilor este interzisă. Citește articolul
Anul acesta, o realitate complexă a captat atenția specialiștilor în SSM (sănătatea și securitatea la locul de muncă): supravegherea digitală în spațiul de muncă. Odată cu avansul tehnologic și accelerarea digitalizării, în special în contextul pandemiei, angajatorii au recurs din ce în ce mai mult la instrumente sofisticate pentru a monitoriza activitatea angajaților. Acest fapt nu numai că modifică dinamica și structura locului de muncă, dar aduce și provocări noi în ceea ce privește SSM. Citește articolul
Nu de puține ori, angajații descoperă că sunt supuși unor măsuri excesive de monitorizare de către angajatori - măsuri despre care nici nu au fost informați. Alteori, li se cere să semneze pentru acordul la prelucrarea unor date personale prin atare sisteme sub „amenințarea” că li se încheie raportul de muncă în caz contrar sau că vor fi dezavantajați în orice alt mod. Salariații trebuie să știe că au dreptul să sesizeze autoritățile pentru orice fel de abuzuri. Citește articolul
Aceleași condiții prevăzute de lege pentru monitorizarea salariaților la care firmele se raportează când e vorba de măsuri tehnice de supraveghere la birou se aplică la fel de bine și în cazul telemuncii, potrivit unei opinii emise de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP). Interes legitim care să prevaleze, temeinic motivat, informare prealabilă obligatorie și nu numai. Citește articolul
Informarea prealabilă a salariaților atunci când la locul de muncă urmează să se folosească sisteme de monitorizare este cerută expres de lege - în lipsa ei, firma poate fi sancționată pentru nerespectarea legislației pentru protecția datelor personale. Totuși, informarea nu e o solicitare a acordului, iar firma trebuie să poată să dovedească apoi, la nevoie, că a făcut-o. Citește articolul
Zilele trecute, pe Forumul avocatnet.ro a apărut o discuție care pornește de la o întrebare ce, în aceste zile, se adresează tot mai des în paginile noastre: "De curând, angajatorul meu a decis să ne înmâneze telefoane "de serviciu" pe care a cerut să dăm acces total la supraveghere: parole, date mobile, gps etc. E normal să acceptăm așa ceva? Mă simt supravegheat și urmărit fără să am nici cel mai mic control asupra device-ului. Pot refuza accesul de control la telefon?". Ce-i de făcut? Citește articolul