De puțină vreme, regulile din Codul rutier pentru reducerea, la cerere, a perioadei de suspendare a dreptului de a conduce un vehicul s-au modificat, acum șoferii care doresc să-și recupereze mai repede permisul de conducere având o nouă obligație, respectiv să prezinte, la momentul formulării cererii, și dovada achitării amenzii primite pentru abaterea rutieră ce a generat suspendarea. De aceea, în acest material sunt detaliate condițiile în care se poate cere acum reducerea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce un vehicul. Citește articolul
Un raport publicat de Avocatul Poporului arată că accidentele rutiere grave din ultimii cinci ani sunt rezultatul unui cumul de factori care se repetă constant: de la comportamente riscante în trafic, la deficiențe de infrastructură și lipsa unei coordonări eficiente între autorități. Printre cauzele cel mai des întâlnite se regăsesc viteza excesivă, traversările neregulamentare, depășirile periculoase, utilizarea improprie a acostamentului, precum și starea precară a unor drumuri naționale și autostrăzi. Constatările instituției sunt confirmate în mare parte și de datele statistice recente ale Poliției Române, care arată că, doar în 2023, au fost înregistrate peste 4.500 de accidente rutiere grave, soldate cu peste 1.500 de decese. Citește articolul
Conform Poliției Române, peste 1200 de radare (808 portabile și 402 mobile) sunt utilizate la nivel național pentru creșterea siguranței rutiere. Amplasarea celor fixe se face conform prevederilor legislației privind măsurile de eficientizare a monitorizării traficului rutier, iar cele mobile vizează zonele cu accidente Citește articolul
O lege recent oficializată completează legislația referitoare la regimul drumurilor și permite administratorilor drumurilor să îndepărteze copacii căzuți sau care prezintă pericol pentru siguranța rutieră. O altă schimbare include posibilitatea reclasificării temporare a anumitor sectoare de drum atunci când administrarea lor este delegată autorităților locale. Citește articolul
Regulile reducerii, la cerere, a perioadei de suspendare a dreptului de a conduce un vehicul se vor modifica de luni, potrivit unei legi apărute în această dimineață. Astfel, pe lângă condiția susținerii unui test de verificare a cunoașterii regulilor de circulație, șoferii ce nu sunt începători vor putea cere reducerea perioadei de suspendare a permisului auto cu o treime doar dacă prezintă și dovada achitării amenzii primite pentru abaterea rutieră ce a generat suspendarea. Citește articolul
Circulația pe drumurile publice implică inclusiv responsabilitatea șoferului în ceea ce privește starea tehnică a autovehiculului. În România, controalele tehnice în trafic efectuate în colaborare de către Poliția Rutieră și Registrul Auto Român (RAR) arată că mulți români nu ezită să conducă mașini care prezintă deficiențe tehnice majore sau periculoase. Cele două instituții menționate au răspuns solicitării noastre de a oferi informații despre procedura de constatare a deficiențelor tehnice în trafic, care sunt motivele pentru reținerea certificatului de înmatriculare și care sunt pașii necesari pentru recuperarea acestui document. Citește articolul
Senatul a adoptat, cu amendamente, propunerea de modificare a Codului penal privind incriminarea conducerii sub influența substanțelor interzise. Modificarea principală vizează eliminarea condiției ca șoferul să fie "sub influența" substanțelor, fiind suficientă prezența acestora în sânge. Amendamentele adoptate mențin pedepsele actuale pentru conducerea sub influența alcoolului și introduc o clauză de nepedepsire pentru pacienții aflați sub tratament medical prescris. Decizia finală aparține Camerei Deputaților. Citește articolul
Un proiect de lege recent depus la Senat propune unificarea reglementărilor privind parcările publice și private, în prezent dispersate în șapte acte normative. Inițiatorii subliniază necesitatea acestei abordări unitare din cauza creșterii numărului de autovehicule și a urbanizării accelerate. Proiectul definește clar parcările private și publice, stabilind reguli specifice pentru fiecare, în special în ceea ce privește autonomia proprietarilor de parcări private în gestionarea accesului. Citește articolul
Recent, a fost înregistrată la Senat o propunere legislativă prin care se prevede ca „regula fermoarului”, ce înseamnă, de fapt, intrarea alternativă pe o bandă a mașinilor în cazul îngustării drumului, să devină o normă obligatorie de circulație, nu doar o practică de conducere defensivă. Propunerea prevede, de asemenea, ca nerespectarea acestei reguli să fie sancționată cu amenzi de peste 600 de lei.
Citește articolulMai multe mituri legate de Codul rutier care circulă în spațiul public nu au bază în legislația momentului. De pildă, de principiu, nu este legală parcarea mașinilor pe trotuar, chiar dacă rămâne cel puțin un metru liber pentru trecerea pietonilor, iar polițiștii rutieri îi pot sancționa și pe pietoni, nu doar pe șoferi. Citește articolul