Titi Aur: Avem o vorbă celebră, care se potrivește perfect în contextul dat: "iarna nu-i ca vara". Și, pentru că este iarnă, mașinile trebuie echipate în consecință: anvelope de iarnă, filtru de polen curat, lichid de parbriz.
2. Să începem cu anvelopele. Da, știm toți că trebuie să avem, dar de ce sunt atât de importante?Titi Aur: Importanța lor rezidă din rolul pe care îl au. Tot ceea ce presupune deplasarea și, mai ales, oprirea unei mașini este concentrat în suprafața de rulare a anvelopelor. Oamenii trebuie să înțeleagă faptul că suprafața totală de contact cu solul a unei mașini este echivalentul a patru palme. Atât. Prin urmare, optimizarea capacității de a gestiona tot ceea ce implică mecanica deplasării, adică un efort mare, transpus pe o suprafață atât de mică, ar trebui să ne preocupe în cel mai înalt grad. Eficiența demarajului, controlarea derapajelor și, mai ales, oprirea, toate depind de eficiența contactului pe care anvelopele îl au cu suprafața de rulare.
3. Îmi iau anvelope all season și am "împușcat" doi iepuri?Titi Aur: Îi împuști în aceeași măsură în care, având o jachetă subțire, o porți și iarna, și vara. Iarna îți va fi frig, vara îți va fi cald. Fereastra de eficiență a jachetei tale este foarte mică. Sigur, ceea ce vei reuși este să nu fii amendat pentru expunere indecentă, dacă ai umbla gol. Pui jacheta cu pricina și scapi de amendă, dar atât. Confortul tău termic va fi asigurat la un nivel neglijabil.
Tot așa și cu aceste anvelope all season. Nu iei amendă, dar au eficiență mică și vara, și iarna. Ce-i drept, sunt mai bune decât niște anvelope de iarnă vechi și tocite, dar atât.
4. Am înțeles de ce îmi trebuie lichid de parbriz. Dar filtru de polen curat?Titi Aur: Filtrul de polen este cel care va permite ca ventilația interioară a vehiculului să se facă în mod corect și eficient, astfel încât dezaburirea geamurilor să fie realizată așa cum trebuie, ca tu să ai o bună vizibilitate. În condiții dificile de trafic, în care ninge, aderența este scăzută, bine ar fi să poți vedea cum trebuie, nu?
5. Cum dă prima zăpadă, cum apar incidentele în trafic. De ce?Titi Aur: În bună parte, din ignorarea celor zise mai sus. Apoi, venim după o perioadă cu vreme bună, transpusă într-o aderență pe măsură a anvelopelor. Acum, când avem aderență minimă, nu reușim să adaptăm stilul de a conduce la noile condiții.
6. Ce nu știm noi, majoritatea șoferilor, despre aderența în condiții de iarnă?Titi Aur: Nu pot specula cu privire la ce știe sau nu știe fiecare, dar uite, presupun că mulți se vor mira cu privire la următoarea informație: aderența este mult mai bună la minus 15 grade Celsius decât la zero grade sau chiar mai mult, până la patru-cinci. Asta, pentru că în acest interval de temperaturi, pe care l-am crede mai favorabil, avem un strat subțire de apă între carosabil și anvelopă. De aici, aderență mai mică.
7. Suntem "campioni" la numărul și gravitatea accidentelor. De ce nu reușim să depășim relevanța perpetuă a acestui tip de interviu?Titi Aur: În această privință, ne confruntăm cu un paradox interesant. Deși avem drumuri incontestabil mai bune decât în anii precedenți, deși avem mașini mai bune și mai sigure (să nu uităm că, de bine, de rău, nu mai aducem toate rablele de prin Occident), avem din ce în ce mai multe accidente.
Răspunsul ține de educație. Că ne place sau nu, suntem teribil de needucați. Evident, această realitate se regăsește și în domeniul rutier. Iar autoritățile ignoră acest fapt, situație care se transpune în modul în care este organizată școlarizarea auto. Examenele, practica, învățământul rutier sunt sub cele ale anilor '80, însă contextul acelor ani nu mai este demult de actualitate.
Iar rezultatul acestei stări de fapt este evident: nimeni nu mai circulă în siguranță.
Comentarii articol (0)