Parlamentul European şi Consiliul Uniunii Europene au adoptat la 23 octombrie 2024 și au publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene Directiva Europeană 2024/2831 privind îmbunătăţirea condiţiilor de muncă în cadrul muncii pe platforme. Directiva trebuie transpusă de statele membre în legislaţia domestică în termen de 2 ani (i.e. până la 2 decembrie 2026). Rămâne de văzut dacă acești doi ani vor fi un răgaz de timp suficient pentru cei care dețin sau utilizează platformele digitale în vederea efectuării unor analize atente asupra modelului de business și a cadrului de lucru existent, dar și pentru pregătirea și conceperea celor mai bune măsuri de adaptare la viitoarele reglementări legale. Citește articolul
Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere. În urma verificărilor pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Citește articolul
Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a lansat Atlas Vet, o platformă digitală destinată atât cabinetelor și clinicilor veterinare, cât și persoanelor fizice care le permite acces rapid și securizat la rezultatele analizelor efectuate în rețeaua laboratoarelor sanitar-veterinare. Pentru a beneficia de acest serviciu, cei interesați trebuie să solicite un cont unic de acces. Citește articolul
Directiva europeană care va reglementa lucrătorii de pe platformele digitale a fost oficializată recent și trebuie transpusă de toate statele membre ale UE până spre finalul anului 2026. Directiva urmărește stabilirea unui cadru pentru determinarea corectă a statutului profesional al lucrătorilor, pentru a determina dacă aceștia sunt sau nu angajați ai platformelor digitale. De asemenea, aceasta va asigura transparența în utilizarea algoritmilor și va proteja datele personale ale lucrătorilor. În România, la acest moment, există o singură reglementare specifică unui tip de angajat pe o platformă digitală. Citește articolul
Un ghid oficial referitor la raportarea supranumită DAC7 a fost publicat recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Declarația F7000 este obligatorie din 2023 și se depune anual. Citește articolul
Ministerul Dezvoltării lansează platforma EVR pentru evaluarea rapidă a vulnerabilității seismice a clădirilor din România. Aplicația va centraliza date despre imobile, facilitând prioritizarea intervențiilor de consolidare. Citește articolul
În circa doi ani, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) va avea un nou sistem informatic, cu mult mai performant decât cel existent în prezent. Printre altele, această nouă platformă a CNAS va permite eliminarea rețetelor tipărite, ceea ce va însemna că românii vor putea să-și ia rețeta din orice țară europeană, nu doar din România. Totodată, viitorul sistem informatic va permite accesarea propriului dosar medical electronic. Citește articolul
În UE, se estimează că peste 500 de platforme digitale de muncă au fost active din 2022 încoace, cu peste 28 de milioane de persoane lucrând prin intermediul lor. Munca pe aceste platforme aduce riscuri și provocări de sănătate și securitate în muncă (SSM), întrucât vorbim de muncă intensivă, de izolare, insecuritatea locului de muncă, de statutul neclar al lucrătorului și de probleme legate de gestionarea sarcinilor și a programelor de lucru prin algoritmii utilizați. În așteptarea directivei privind drepturile lucrătorilor de pe platformele digitale, unele state membre UE s-au inspirat pentru a reglementa prezumții de angajare, dar s-au lovit de dificultăți de formulare care să țină pasul cu schimbările de business făcute de platforme în încercarea de a se sustrage de la răspunderea pentru angajați. Agenția Europeană de SSM (AESSM) a sintetizat recent modul în care SSM-ul se conturează pe platforme, în lumina recentelor evoluții în materie de reglementare și politici, cum ar fi directiva UE din 2024 pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru lucrătorii de pe astfel de platforme. Citește articolul
Cerințele pentru obținerea unui consimțământ valabil de la utilizatori nu pot fi îndeplinite întotdeauna de marile platforme online, atunci când sunt puse la dispoziție doar opțiunea consimțământului pentru prelucrarea datelor personale în scopuri de publicitate comportamentală și opțiunea plății unei taxe, opinează Consiliul European pentru Protecția Datelor (CEPD). Astfel, marile platforme online ar trebui să pună la dispoziție și o a treia variantă. Citește articolul
Mediul online rămâne în vizorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), care își reafirmă atenția față de acest spațiu prin emiterea Ordinului ANPC 225/2023 privind informarea consumatorilor de către operatorii economici care desfășoară activitate în mediul online. Citește articolul