Lista actelor administrative fiscale ce pot fi transmise electronic de organele fiscale locale a fost aprobată prin Ordinul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice nr. 3.097/2016. Consiliul local stabileşte, prin hotărâre, în funcţie de capacitatea tehnică disponibilă, mijloacele electronice de transmitere la distanţă ce urmează a fi utilizate de către respectivul organ fiscal local.
Prin urmare, actele administrativ-fiscale, actele de executare şi alte acte emise de organul fiscal local ce pot fi comunicate prin mijloace electronice de transmitere la distanţă sau tipărite prin intermediul unui centru de imprimare masivă, valabile fără semnătura persoanelor împuternicite şi ştampila organului fiscal local, sunt în număr de 32. Printre acestea se numără somații, titluri executorii, decizii referitoare la obligațiile de plată accesorii, înștiințări privind stingerea creanțelor fiscale, decizii de impunere pentru stabilirea impozitelor și taxelor datorate de persoanele fizice și juridice, în temeiul Codului fiscal, decizii de restituire a sumelor de la bugetul local, înștiințări de restituire sau compensare, adrese de înființare a popririi, adrese de înființare a popririi asigurătorii, înștiințări privind înființarea popririi, procese-verbale de constatare şi declarare a insolvabilităţii etc.
Aceste acte administrativ-fiscale sunt valabile și opozabile contribuabililor sau terților fără semnătura olografă și ștampila conducătorului organului fiscal, însă vor purta semnătura electronică extinsă bazată pe un certificat calificat al organului fiscal local.
Important! Ca o noutate, dorim să aducem la cunoștință faptul că organele fiscale locale au posibilitatea legală de a utiliza, în relația cu contribuabilii, o nouă modalitate de comunicare electronică a actelor administrativ-fiscale, introdusă prin Legea nr. 252/2022, și anume „pentru organul fiscal local, consiliul local poate hotârî, în condițiile prevăzute la alin. (17) (din Codul fiscal - n. red.), să utilizeze mijloacele electronice de transmitere la distanță utilizate de către organul fiscal central (adică, în esență, prin SPV gestionat de Fisc - n. red.), prin aderare la procedurile de lucru specifice acestuia”. Totuși, trebuie precizat că legea se aplică abia din iulie 2022, astfel că în prezent nu putem vorbi despre o comunicare pe scară largă a actelor emise de autoritățile locale (încă nu știm dacă vreo localitate a făcut demersurile necesare pentru a folosi SPV).
Astfel, mijloacele electronice prin care se poate realiza, de obicei, comunicarea actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale locale sunt:
- fax;
- e-mail;
- o platformă de contact pusă la dispoziţie de către organele fiscale locale;
- SPV.
În cazul transmiterii actelor emise de organul fiscal local prin fax, actul normativ menționat mai sus prevede că aceasta se realizează la numărul de fax indicat de contribuabil. Comunicarea se consideră realizată la data și ora raportului de transmitere emis de faxul de pe care s-a realizat comunicarea. Raportul de transmitere reprezintă dovada comunicării și se arhivează, electronic sau fizic, la dosarul contribuabilului.
În situația comunicării prin e-mail a actelor emise de organul fiscal local, reglementările legale prevăd că aceasta se realizează la adresa de e-mail indicată de contribuabil. Aceasta se poate realiza doar dacă sunt îndeplinite unele condiții, respectiv organul fiscal local, precum și contribuabilul persoană juridică dețin, fiecare, un certificat calificat, iar contribuabilul se obligă să transmită un e-mail de confirmare a primirii actelor administrativ-fiscale emise de organul fiscal local în cel mult trei zile lucrătoare de la primire.
Comunicarea se consideră realizată la data primirii unui e-mail de confirmare, de pe adresa de e-mail unde a fost transmis actul respectiv. Pentru persoanele juridice, ordinul prevede că e-mailul de confirmare trebuie să fie însoțit de semnătură electronică extinsă bazată pe un certificat calificat. În ipoteza în care contribuabilul confirmă primirea în termenul prevăzut de actul normativ, data comunicării este data transmiterii de către contribuabil a e-mail-ului de confirmare. În situația în care contribuabilul nu transmite e-mail-ul de confirmare a primirii în termenul amintit, actul emis de organul fiscal local se consideră comunicat după expirarea unui termen de 15 zile calendaristice, calculat de la data comunicării e-mailului de către organul fiscal local.
În ceea ce privește modalitatea de comunicare a actelor administrativ-fiscale prin intermediul platformei de contact, contribuabilul se autentifică prin certificate calificate sau credențiale de tip nume/parolă. Actele emise de organul fiscal se consideră comunicate în termen de 15 zile de la data punerii la dispoziție a documentelor de către organul fiscal local în spațiul virtual personal din cadrul platformei de contact.