ACCES PREMIUM
De ce premium?
Firmele vor scăpa, măcar parțial, de arhivarea în format tipărit a facturilor, după ce e-Factura va trebui folosit pentru toate tranzacțiile B2B
Trecerea la o obligație generalizată de folosire a sistemului e-Factura în relația dintre firme (B2B) va aduce cu sine și dispariția, măcar parțială, a necesității de a arhiva facturile în format tipărit, sunt de părere fiscaliștii. Deși obligativitatea generalizată de folosire a e-Factura în relația B2B se poate introduce de la 1 ianuarie 2024, autoritățile încă n-au decis cum vor proceda concret.
Articolul continuă mai jos
„Odată cu implementarea acestui mecanism, nu va mai exista obligația arhivării fizice a facturilor emise/primite. Exemplarul original al facturii va fi fișierul electronic însoțit de sigiliul aplicat de autorități. Pe cale de consecință, costurile cu arhivarea facturilor ar putea fi diminuate. Ca la orice schimbare, e posibil ca la început să apară mai multe probleme decât beneficii vizibile, însă, uitându-ne la alte state care au implementat sistemul, experiența după 1-2 ani este pozitivă”, a spus, pentru avocatnet.ro,
Alexandru Comănescu, Tax Director la KPMG România.
Practic, dacă facturi originale vor fi considerate numai cele electronice transmise în e-Factura și
sigilate de Ministerul Finanțelor, asta înseamnă că firmele
vor putea trece, cel puțin parțial, la arhivarea acestor acte direct în format electronic. Teoretic, asta ar implica și faptul că inspectorii fiscali nu ar mai avea nevoie să ceară facturi în cadrul controalelor.
„În același timp, procedurile de inspecție fiscală trebuie modificate astfel încât inspectorii să nu solicite facturi fizice, atât timp cât toate informațiile din aceste documente se regăsesc pe serverele autorităților”, a opinat specialistul. Cel puțin „pe hârtie”,
autoritățile fiscale nu mai au voie, din acest an, să ceară contribuabililor informații și documente pe care deja le au. Totuși, este neclar dacă această interdicție nouă ar trebui implementată în mod explicit în ceea ce privește facturile electronice.
În orice caz, arhivarea facturilor în format tipărit nu va dispărea cu totul în relația B2B. Sau cel puțin nu în toate cazurile. Asta deoarece sistemul
e-Factura va rămâne pur opțional pentru contribuabilii nerezidenți - există numeroase companii din România care au clienți sau parteneri de afaceri din străinătate. Însă trebuie amintit că nici în prezent, când e-Factura se folosește doar pentru tranzacțiile B2B ce implică produse cu risc fiscal,
această chestiune nu este complet lămurită de autorități. Pe deasupra, e-Factura nu va trebui folosit, teoretic, nici pentru facturile emise către consumatori (persoane fizice obișnuite).
În prezent, sistemul e-Factura este obligatoriu, în relația B2B, numai pentru vânzările de produse cu risc fiscal ridicat. De la
1 ianuarie 2024, însă, obligația poate fi extinsă la
toate tranzacțiile derulate între companii, în baza recentei Decizii a Consiliului UE 1.553/2023. Deși erau obligate să vină cu un calendar de implementare
în a doua parte a lunii trecute, autoritățile fiscale
încă n-au decis cum au de gând să procedeze. Între timp,
firmele ar trebui să înceapă deja pregătirile, deoarece procesul de implementare a facturării electronice necesită câteva luni bune de muncă intensă.
Citește mai mult despre
arhivare,
arhivare documente,
arhivare electronica,
e-Factura,
factura fiscala,
facturare electronica,
factura electronica,
facturare,
acte fiscale,
documente electronice
Specialiști citați în acest articol
Alexandru Comănescu are o experiență de peste 17 ani în domeniul serviciilor de consultanță fiscală. A gestionat numeroase proiecte legate de impozitarea indirectă, precum și revizuiri fiscale și a oferit asistență pe parcursul inspecțiilor fiscale desfășurate de autorități. Alexandru Comănescu susține cursuri specializate atât pentru clienții KPMG, cât și pentru parteneri externi. Este implicat activ în eforturile de modernizare a mediului fiscal din România, prin participarea în grupurile de lucru din cadrul organizațiilor investitorilor, precum FIC și Amcham.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)