ACCES PREMIUM
De ce premium?
„Păstrarea în rezevă” a argumentelor pentru faza de contencios fiscal, de evitat
Dacă se poate, toate motivele relevante de nelegalitate trebuie prezentate de firmă încă din faza contestării pe cale administrativă a obligațiilor fiscale
În condițiile în care s-a stabilit recent că motivele de nelegalitate invocate în instanța de contencios fiscal nu sunt limitate la cele care au fost invocate în contestația fiscală, avocații subliniază că este foarte important ca toate argumentele relevante să fie prezentate, dacă se poate, direct în procedura administrativă. Cu alte cuvinte, prezentarea de argumente noi, când se ajunge în contencios fiscal, a fost permisă pentru situațiile în care necesitatea lor apare pe parcursul litigiului. Astfel, dacă ar alege din start să „păstreze în rezervă” anumite argumente, firmele s-ar expune unor riscuri inutile.
Articolul continuă mai jos
Contribuabilii pot veni cu motive noi de nelegalitate atunci când cer în instanță anularea deciziei de soluționare a contestației fiscale și a actelor administrativ-fiscale vizate de aceasta, conform
Deciziei Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) nr. 20/2023, care a devenit obligatorie în 27 iunie 2023.
Totuși, contribuabilii n-ar trebui să „păstreze în rezervă” anumite motive de nelegalitate, dacă consideră că sunt șanse mari ca speța să ajungă în fața instanței de contencios fiscal, ca să le prezinte atunci pentru prima oară. Dacă este posibil,
toate argumentele relevante trebuie prezentate încă din faza de contestație fiscală, pentru a maximiza șansele de succes, altfel există riscuri deloc neglijabile.
„Prezentarea tuturor argumentelor relevante încă din faza de contestație fiscală poate contribui la clarificarea situației de fapt fiscale și stabilirea tratamentului fiscal legal și corect încă din etapa administrativă prealabilă, permițând, astfel, organului de soluționare a contestației să ia în considerare toate elementele semnificative ce pot conduce la soluționarea judicioasă a contestației, în mod ideal, fără a mai ajunge în faza judiciară. De asemenea, de principiu, prezentarea completă a argumentelor prin contestația fiscală ar putea conduce la evitarea unor soluții cronofage de desființare a actului administrativ atacat și de refacere a inspecției fiscale, pe motiv că nu s-a putut stabili situația de fapt în cauză.Apreciem astfel că rațiunea deciziei ICCJ nu a fost aceea de a prilejui «păstrarea în rezervă» a anumitor argumente pentru faza judiciară, ci, mai degrabă, de a proteja contribuabilul de realitatea practică și, deseori, inechitabilă conform căreia cei care contestă nu pot anticipa de fiecare dată, în mod obiectiv, încă de la momentul incipient al formulării contestației fiscale, toate argumentele juridice a căror invocare a devenit necesară ulterior, fie pe parcursul soluţionării contestaţiei administrativ-fiscale, fie în urma acestui demers, ce se concretizează prin emiterea deciziei ce va fi atacată în viitor în fața instanței de contencios fiscal. Așadar, eventuala decizie a contribuabilului de a păstra anumite argumente pentru a fi invocate direct în faza de contestare în instanță trebuie luată cu prudență și ținând cont de eventualele riscuri procedurale asociate”, a subliniat, pentru avocatnet.ro,
Ștefan Mihărtescu, Managing Associate la Reff & Asociații | Deloitte Legal.
Decizia dată de ICCJ este obligatorie atât pentru instanțele judecătorești, cât și pentru autoritățile fiscale, dacă se confruntă, de acum în colo, cu spețe similare. Cu alte cuvinte, vorbim de o interpretare care are rolul de
a uniformiza practica instanțelor din România pe această temă.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.