Numărul proceselor dintre consumatori și bănci este la cel mai scăzut nivel din 2015, respectiv din anul înființării Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), potrivit unui comunicat de miercuri al acestuia. Totodată, în ultimii doi ani, durata medie de soluționare a unei înțelegeri amiabile între consumatori și bănci a fost de aproximativ 30 de zile în cadrul CSALB. În plus, potrivit centrului, situațiile în care se șterg sume mari din datoria consumatorilor sunt tot mai dese. De pildă, după cum anunța CSALB în primăvară, peste 445.000 de lei au fost șterși din soldul creditului unui consumator de către o bancă, care a acceptat soluția propusă de centru în cadrul unei proceduri de conciliere. Citește articolul
Includerea în cadrul contractului individual de muncă a unei clauze prin care părțile stabilesc că vor încerca să soluționeze un conflict individual de muncă pe cale amiabile, este, în principiu, un lucru util, însă mai multe aspecte practice pot influența negativ această procedură a concilierii. Citește articolul
Accesul liber la justiție este un drept garantat de Constituție și nici o lege nu-l poate limita sau exclude, acest aspect fiind confirmat și în mod explicit de Codul muncii în art. 2311 alin (1), chiar înainte de stabilirea procedurii privind soluționarea pe cale amiabilă a conflictelor individuale de muncă Citește articolul
Printre elementele obligatorii dintr-un regulament intern se numără și procedura de soluționare pe cale amiabilă a conflictelor individuale de muncă, a cererilor sau a reclamațiilor individuale ale salariaților. Chiar dacă se folosesc sau nu de această opțiune, ea trebuie să figureze în regulamentele din toate unitățile. Citește articolul
Regulile de competență și termenul de apel în materia conflictelor individuale de muncă s-au mutat acum în Codul muncii, în Legea dialogului social regăsindu-se aspectele privind conflictele colective de muncă. În materia conflictelor individuale, părțile pot să fie de acord să folosească și concilierea ca să-și soluționeze problemele, dar accesul la justiție rămâne neîngrădit pentru salariat. Citește articolul
Beneficiile obținute de consumatori în urma negocierii cu băncile au crescut cu 70% în 2021, față de perioada anterioară crizei generate de pandemia de COVID-19, potrivit unui comunicat emis de Centrul de Soluționarea Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Odată cu această majorare, s-a schimbat și profilul consumatorului care adresează o cerere de conciliere, printre altele, crescând numărul celor care trăiesc în mediul rural și care apelează la concilierea cu banca. Citește articolul
Din multele comentarii puse de cititorii noștri atât la articole, cât și pe forumul avocatnet.ro sau pe pagina noastră de Faceboook, reiese că cei mai mulți salariați se tem de un proces în instanță pentru recuperarea unor drepturi bănești, salarii, bani pentru ore suplimentare efectuate sau aferente zilelor de concediu de odihnă neluat, din cauza costurile de judecată. Pentru o informare corectă a acelor care se simt nedreptățiți, am vrut să subliniem, prin intermediul unui articol, că în situația în care instanța le dă dreptate, angajatorul, fie că este fost sau actual, va fi obligat la plata cheltuielilor de judecată suportate de salariat, pe lângă drepturile cerute inițial. În plus, salariatul poate solicita și daune-interese, morale și/sau materiale. Citește articolul
Cei ce au probleme financiare în această perioadă au putut suspenda, până la jumătatea acestei luni, plata ratelor la credite, printr-un mecanism pus la dispoziția lor de autorități. Totuși, așa cum atrage atenția și Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), amânarea ratelor la credite a fost o măsură insuficientă în multe situații. În acest context, CSALB are câteva recomandări pentru cei ce întâmpină dificultăți în plata ratelor la credite. Citește articolul
A trecut un an plin de modificări ce privesc în mod direct raporturile de muncă: a fost completat cu aspecte interesante Codul muncii, s-au schimbat pe ultima sută de metri anumite chestiuni fiscale ce țin de sumele primite de angajați pe lângă salariu, au fost adoptate lucruri noi pentru a completa cadrul legislativ al telemuncii și nu numai. O sinteză, în cele ce urmează: Citește articolul
Un consumator care intră în litigii cu diverși comercianți (cum sunt băncile, instituțiile financiare nebancare sau asigurătorii, de exemplu) are o serie de modalități alternative de soluționare a disputelor, pe lângă mersul în instanță. Avantajele recurgerii la asemenea proceduri sunt multiple: ele sunt gratuite pentru consumator, sunt rapide și, în orice caz, nu blochează accesul ulterior în instanță, dacă rezultatul nu e satisfăcător. Citește articolul