ACCES GRATUIT
Litigiile cu băncile, IFN-urile sau asigurătorii pot fi soluționate și prin metode alternative, nu doar în instanță: Ce opțiuni există
Un consumator care intră în litigii cu diverși comercianți (cum sunt băncile, instituțiile financiare nebancare sau asigurătorii, de exemplu) are o serie de modalități alternative de soluționare a disputelor, pe lângă mersul în instanță. Avantajele recurgerii la asemenea proceduri sunt multiple: ele sunt gratuite pentru consumator, sunt rapide și, în orice caz, nu blochează accesul ulterior în instanță, dacă rezultatul nu e satisfăcător.
Articolul continuă mai jos
Pentru a înțelege mai bine logica mecanismelor de soluționare alternativă a disputelor în care sunt implicați consumatorii cu profesioniștii și, mai ales, importanța lor, devine relevant faptul că aceste mecansime sunt considerate servicii de interes public. De fapt, ele au la bază anumite prevederi legale (europene -
Directiva nr. 11/2013 - și naționale -
OUG nr. 38/2015), care concretizează o serie de politici concepute să le ofere consumatorilor soluții realiste și eficiente de soluționare a disputelor cu comercianții.
Cele mai importante organisme care oferă posibilitatea de soluționare alternativă a neînțelegerilor cu comercianții sunt cel în domeniul bancar, cel în domeniul financiar nebancar, însă și unul general, pus la dispoziție de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC).
1. Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) le permite celor care au litigii cu banca sau cu IFN-urile ce acordă împrumuturi să le soluționeze, gratuit, prin conciliere. Diferendul este soluționat rapid, în cel mult trei luni. De asemenea, CSALB chiar pare să fi oferit un avantaj consumatorilor aflați în litigii cu băncile.
Până la jumătatea acestui an, de exemplu, aproape 250 de cazuri fuseseră soluționate cu succes, prin intermediul acestui organ. CSALB este
o organizație nonguvernamentală.
2. Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin) este o structură creată în cadrul Autorității de Supraveghere Financiară. Aceasta oferă o procedură de conciliere gratuită consumatorilor care intră în litigii cu profesioniștii din domeniul financiar nebancar (de exemplu, asigurători RCA). Avantajul principal al acestei proceduri este că ea se desfășoară foarte rapid (de regulă, o lună sau două), spre deosebire de o procedură în fața instanțelor judecătorești (ce poate dura și câțiva ani).
3. Soluționarea alternativă a disputei prin ANPC. Și ANPC pune la dispoziția consumatorilor o modalitate alternativă de soluționare a disputelor.
Potrivit site-ului Autorității, consumatorii pot accesa, gratuit, o procedură prin care le este propusă o soluție la diferendul pe care îl au cu comerciantul. Dacă ambele părți aflate în conflict acceptă soluția, litigiul este soluționat. Dacă nu, rămâne întotdeauna deschisă introducerea unei acțiuni în instanță.
Spre deosebire de entitățile de mai sus, cea care există în cadrul ANPC are o competență generală, care nu este limitată la un anumit sector.
În același timp, OUG nr. 38/2015 permite stabilirea unor entități care oferă modalități alternative de soluționare a disputelor în sectoare specifice.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)