Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit recent că o clauză contractuală prin care un tânăr sportiv este obligat să plătească o parte din veniturile sale dacă devine atlet profesionist poate fi considerată abuzivă, în cazul în care nu este redactată într-un mod clar și inteligibil. Instanțele naționale sunt responsabile pentru verificarea acestui aspect, având în vedere și contextul în care a fost semnat contractul. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) propune obligativitatea informării consumatorilor despre adaosul comercial aplicat produselor, comparativ cu prețul de achiziție, atât în magazinele fizice, cât și online. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) și-a schimbat portalul online pentru depunerea de cereri, astfel încât acum este posibil să depui cereri digitale pentru mai multe acțiuni. Citește articolul
Un regulament apărut recent va permite consumatorilor din toate statele Uniunii Europene, așadar, și celor din țara noastră, să meargă cu propriile recipiente la restaurante sau fast-food-uri pentru a fi umplute cu mâncare sau băutură, astfel încât să se reducă cantitatea de ambalaje de unică folosință utilizate în domeniul HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele). Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a emis un comunicat de presă în care clarifică drepturile consumatorilor la încheierea contractelor la distanță (telefonice sau online) pentru servicii de telefonie sau internet. Documentul vine ca răspuns la multiple sesizări primite cu privire la nelivrarea echipamentelor comandate în aceste condiții. Citește articolul
În anul încheiat recent au apărut sau au intrat în vigoare mai multe măsuri ce vizează consumatorii și protecția acestora. De pildă, au intrat în vigoare măsuri ce vizează protejarea consumatorilor de dobânzile excesive la credite și posibilitatea acestora de a cere reducerea lor, iar băncile sunt acum obligate să afișeze o serie de informații ce-i vizează pe consumatorii vulnerabili din punct de vedere financiar. Citește articolul
Anul 2024 a adus un val de modificări legislative cu impact direct asupra antreprenorilor și consumatorilor din România. De la noi obligații de informare a clienților în magazine și acceptarea obligatorie a plăților cu cardul de către toți comercianții, până la reguli stricte privind repararea produselor și protejarea secretelor comerciale, brevetul unic european ori oficializarea celei de-a treia revizuiri a CAEN, fiecare dintre noile reglementări influențează modul în care derulăm afaceri și interacționăm cu clienții. Citește articolul
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis, recent, că un furnizor poate fi considerat producător, dacă numele său coincide cu marca comercială de pe produs, chiar dacă nu l-a fabricat. Citește articolul
Consiliul Concurenței a câștigat definitiv procesele împotriva unor retaileri și furnizori, pentru fixarea ilegală a prețurilor între 2010-2016. Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a confirmat decizia inițială, menținând aproape integral amenzile inițiale, care sunt în total de 18,8 milioane euro. Investigația a relevat că prețurile nu erau stabilite conform regulilor pieței libere, ci artificial, prejudiciind consumatorii. Citește articolul
Directiva Consiliului UE care actualizează legislația europeană privind răspunderea civilă pentru produse a fost oficializată. Noile reglementări extind noțiunea de ”produs” și la fișierele digitale de fabricație și la software și clarifică responsabilitatea platformelor online pentru produsele defecte vândute prin intermediul lor. De asemenea, stabilesc că persoanele sau companiile care modifică un produs reparat sau actualizat în afara controlului producătorului original pot fi considerate responsabile pentru funcționarea ulterioară a acestuia. Măsura simplifică accesul la probe pentru victimele produselor defecte, permițând solicitarea accesului la dovezi relevante, aflate în posesia producătorului. Citește articolul