Directiva Consiliului UE care actualizează legislația europeană privind răspunderea civilă pentru produse a fost oficializată. Noile reglementări extind noțiunea de ”produs” și la fișierele digitale de fabricație și la software și clarifică responsabilitatea platformelor online pentru produsele defecte vândute prin intermediul lor. De asemenea, stabilesc că persoanele sau companiile care modifică un produs reparat sau actualizat în afara controlului producătorului original pot fi considerate responsabile pentru funcționarea ulterioară a acestuia. Măsura simplifică accesul la probe pentru victimele produselor defecte, permițând solicitarea accesului la dovezi relevante, aflate în posesia producătorului. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a pus în dezbatere publică un proiect de lege care vizează modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor. Acesta se bazează pe două directive europene recente, care urmăresc consolidarea protecției consumatorilor, inclusiv printr-o mai bună informare, combaterea practicilor comerciale neloiale și introducerea unor noutăți în legislația națională. Citește articolul
Vânzătorii sunt obligați prin lege să livreze bunurile cumpărate în termen de 30 de zile de la semnarea contractului, iar consumatorii au dreptul să solicite termene suplimentare sau să anuleze contractul în caz de întârzieri. Comercianții trebuie să asigure transparență în informațiile furnizate, protejând astfel drepturile consumatorilor atât în magazinele fizice, cât și în mediul online. Citește articolul
Un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care vizează îmbunătățirea accesului consumatorilor vulnerabili la serviciile bancare esențiale a fost oficializat în septembrie, documentul intrând în vigoare începând cu 25 octombrie. Măsura impune instituțiilor de credit furnizarea de informații clare, accesibile și pe înțelesul oricărui client care nu are o pregatire financiară minimală. Acestea includ drepturile și obligațiile consumatorilor, detalii despre conturile de plăți și soluționarea litigiilor. Persoanele cu deficiențe de vedere trebuie să aibă, la rândul lor, acces la aceste informații. Citește articolul
La nivelul Uniunii Europene (UE) a fost discutată în ultimul an și oficializată de curând o directivă privind consolidarea dreptului la reparație a bunurilor, în ideea de a recurge mai degrabă la repararea acestora decât la înlocuirea lor cu altele noi. Noua directivă va trebui transpusă în legislația noastră până la finele lui iulie 2026 și are ca scop eliminarea obstacolelor care împiedică consumatorii să opteze pentru repararea produselor, dar și promovarea unui consum durabil. Citește articolul
Pentru că, atunci când vine vorba despre produsele vândute online, clienții nu pot afla toate informațiile legate de produsele pe care vor să le cumpere astfel, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) propune, printr-un proiect de ordin pus joi în dezbatere publică, modificarea legislației din domeniu, astfel încât pe site-uri să apară, în detaliu, toate etichetele și informațiile prezente pe ambalajul fiecărui produs în parte. Citește articolul
Legea ce are ca scop descurajarea practicilor ilegale și reducerea prejudiciilor aduse consumatorilor a fost publicată miercuri în Monitorul Oficial. Noua lege, care trebuia să transpună în legislația națională o directivă europeană referitoare la drepturile consumatorilor până în decembrie 2022, urmărește consolidarea mecanismelor de protecție a intereselor colective ale consumatorilor, nu doar la nivel individual, atât în privința opririi unor practici ilegale, cât și pentru obținerea de despăgubiri ori diverse remedii. Comisia Europeană (CE) a avertizat deja România că se află în întârziere cu transpunerea directivei. Citește articolul
Șoferii care vor parca pe locurile destinete femeilor însărcinate vor putea primi amenzi de până la 10.000 de lei, la fel ca în cazul celor destinate persoanelor cu dizabilități. Viitoarele mame vor avea prioritate și la casele de marcat, iar nerespectarea acestui drept va fi sancționat drastic. Citește articolul
Pentru că anul acesta s-au înregistrat mai multe cazuri în care turiștii au plătit avans sau chiar au achitat integral o vacanță către cazări inexistente în practică, Asociația InfoCons – Organizație pentru Protecția Consumatorilor recomandă ca la plecarea în vacanță să verificăm, prin intermediul unei aplicații gratuite, lista unităților de cazare, agențiilor de turism și unităților de alimentație publică autorizate din România. Citește articolul
Din 9 iulie 2023, în cazul în care constată, în cel mult 30 de zile de la livrarea unui produs, că acesta nu e bun, consumatorul poate beneficia direct de înlocuirea produsului, potrivit unei legi publicate joi în Monitorul Oficial. În prezent, consumatorii pot alege între repararea sau înlocuirea produsului. Citește articolul