Definiția comerciantului urmează să fie extinsă de autorități pentru a include persoanele fizice obișnuite care vând online produse pe platforme precum Okazii, OLX sau LaJumate. Practic, aceste persoane vor fi considerate, în sensul legislației protecției consumatorilor, comercianți care au obligații legale de respectat și care pot fi amendate, așa cum a confirmat pentru noi avocata Silvia Axinescu, senior managing associate la Reff & Asociații. Citește articolul
În mai, a fost propus în Parlament un proiect de lege prin care să fie sancționate persoanele care oferă bunuri sau servicii de calitate mai proastă în România decât în alte state membre ale Uniunii Europene (UE). E vorba de o încercare de evitare a dublului standard. Astfel de situații apar când același produs (sau serviciu) este vândut sub aceeași etichetă, atât în România, cât și în alte state membre ale UE. Calitativ, însă, există diferențe. Astfel, cei care vor comercializa asemenea produse sau servicii de calitate mai proastă în România ar putea ajunge să fie sancționați cu până la 4% din cifra de afaceri, conform proiectului de lege. Proiectul tocmai a trecut de Senat, ca primă cameră sesizată, iar acum merge la Camera Deputaților pentru votul final. Citește articolul
Consumatorii care încheie contracte cu profesioniștii beneficiază de protecții suplimentare în această privință, prin care sunt protejați de efectele unor clauze care ar putea să nu fie suficient de transparente și clare și care i-ar putea prejudicia. Astfel de clauze sunt considerate abuzive și ele nu vor mai produce efecte față de consumator. Însă este important pentru români să știe că unul din aspectele primordiale ale acestui domeniu este că protecția nu se extinde și cu privire la cuantumul prețului. Cu alte cuvinte, românii nu pot obține protecție doar pentru că ei consideră că prețul este prea mare. Citește articolul
Românii care au încheiat contracte în care au fost constatate clauze abuzive au o serie de remedii la dispoziție prin care să obțină ștergerea efectelor negative ale acelor clauze. Primul și cel mai important este faptul că ele nu vor mai produce efecte (contractul, dacă este posibil, se va desfășura în continuare, fără acele clauze). Pe lângă aceste efect, mai există o serie de consecințe de care persoanele care au fost afectate acele prevederi contractuale pot beneficia: de exemplu, restituirea plăților făcute în baza lor. Aceste aspecte - printre altele - au fost abordate recent într-o comunicare a Comisiei Europene referitoare la interpretarea și aplicarea legislației privind clauzele abuzive. Citește articolul
Răspunzând la o întrebare preliminară adresată acesteia, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat asupra obligațiilor comercianților care vând produse sau servicii online de a pune la dispoziția clienților lor mijloace de comunicare, astfel încât cei din urmă să poată lua legătura cu primii. În esență, problema s-a pus în condițiile în care un astfel de comerciant nu pusese la dispoziție un telefon direct, ci doar o opțiune de „call-back” (care implica faptul că acel comerciant va contacta el consumatorul, după ce acesta va face o serie de pași). CJUE a spus că nu contează mijlocul de comunicare pus la dispoziție de comerciant, ci doar dacă acesta satisface criteriile de posibilitate de contact direct și de eficiență. Accentul s-a pus pe posibilitatea efectivă de informare și nu pe formă. Citește articolul
Avocatnet.ro, site-ul care explică legislația pe înțelesul tuturor, a încheiat un parteneriat cu TRUSTED.RO, programul prin care afacerile online sunt învățate cum să respecte legislația în domeniul comerțului electronic. Scopul este susținerea reciprocă a proiectelor de comunicare despre aspectele legislative către companii și persoane fizice. Citește articolul
O propunere de directivă europeană - care, dacă ar fi adoptată, va trebui transpusă și în țara noastră - ar putea acorda protecții sporite consumatorilor, în relațiile cu comercianții, conform unei declarații de presă a Parlamentului European. Printre altele, ar urma să se extindă substanțial perioada în care un client poate solicita reparația sau înlocuirea unui produs care s-a defectat, considerându-se că defectul exista de la cumpărare, de la șase luni la unul sau chiar doi ani. Citește articolul
Firmele ce dețin magazine închise definitiv de către reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), dar și administratorii sau acționarii acestora, nu vor mai putea activa în același domeniu de activitate timp de până la trei ani de la închiderea magazinului. Măsura se regăsește într-o propunere legislativă lansată recent de ANPC în dezbatere. Citește articolul
Autoritățile din țara noastră intenționează să înăsprească măsurile aplicate firmelor ce nu respectă legislația privind protecția consumatorilor. Mai exact, companiile care încalcă această legislație ar putea primi, potrivit unui proiect lansat recent în dezbatere de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), amenzi raportate la cifra de afaceri. Citește articolul
Activitatea de publicare a unor anunțuri pe un site de vânzări nu este suficientă, prin ea însăși, pentru a determina calitatea de comerciant a persoanei care a publicat anunțurile respective. Ce contează, cu adevărat, a reținut Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o hotărâre recentă, este activitatea în sine care a determinat publicarea acelor anunțuri. Citește articolul