Însă chiar dacă ce am menționat mai sus pare să vizeze multinaționale și firme cu cifre de afaceri foarte mari, acest lucru nu trebuie înțeles astfel. Din cauza extinderii comerțului electronic, tot mai multe firme obișnuite ar putea ajunge să fie implicate în practici ce vizează cel puțin trei state membre (mai ales că Uniunea Europeană vrea să aducă anumite modificări legislației privind protecția consumatorului ce ar viza tot mai mult și mediul digital).
Directiva UE nr. 2019/2161 va actualiza principalele directive din legislația europeană (ce au fost transpuse și la noi), pentru a stabili că, în situații unde sunt implicate cel puțin trei state membre (din perspectiva efectelor încălcării legislației consumatorului), statele UE trebuie să stabilească un cuantum minim al amenzii maxime ce se va aplica pentru nerespectarea prevederilor dreptului consumatorului. De exemplu, neinformarea corespunzătoare a consumatorilor sau folosirea pe scară largă a clauzelor abuzive.
În esență, statele membre vor fi nevoite să aplice amenzi de până la 4% din cifra de afaceri (sau două milioane de euro, dacă cifra de afaceri nu poate fi identificată), pentru încălcări ale dreptului consumatorului, în următoarele situații:
- are loc o încălcare a normelor de protecție a consumatorilor ce afectează interesele colective ale acestora și creează sau ar putea crea prejudicii consumatorilor din cel puțin două state membre care sunt diferite de: (i) statul de origine al încălcării; (ii) statul pe teritoriul căruia este stabilit comerciantul care este responsabil pentru încălcare; (iii) unde pot fi găsite mijloacele de probă sau activele comerciantului ce a avut legătură cu încălcarea;
- există o încălcare care afectează cel puțin trei state membre și are caracteristici comune în toate cele trei state, având loc în același timp în statele respective;
- a avut loc o încălcare ce ar putea prejudicia interesele colective ale consumatorilor din UE și afectează cel puțin 2/3 din state cu 2/3 din populația UE.
Atenție! Amenzile menționate mai sus reprezintă minimul necesar cerut de directivă. Așadar, statele membre pot stabili amenzi și mai ridicate.
E clar că ultima situație se va aplica exclusiv multinaționalelor cu cifre de afaceri foarte mari, însă, cum spuneam, nu trebuie exclusă posibilitatea ca prima situație să se aplice și unor firme medii, de exemplu.
După aceea, cifra de afaceri, spre deosebire de alte domenii, cum e GDPR, se va raporta doar la cifra de afaceri din unul din statele vizate sau din toate statele vizate.
Atenție! Aceste amenzi nu se aplică, deocamdată. România trebuie să transpună actul normativ european în legislația internă până la 28 noiembrie 2021, în timp ce intrarea în vigoare a noilor modificări trebuie să aibă loc până în 28 mai 2022.