OUG nr. 58/2022 privind modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor a apărut vineri în Monitorul Oficial, dar se aplică din 28 mai 2022 și asigură transpunerea în legislația noastră a unei directive europene cu care suntem deja în întârziere (Directiva UE nr. 2019/2161, cunoscută și ca Directiva Omnibus, al cărei termen de transpunere a fost pe 28 noiembrie 2021).
Noua ordonanță va modifica mai multe acte normative de la noi:
- Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori;
- Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii;
- OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii.
Iată, în mare, care sunt noutățile cuprinse în OUG:
Clauze abuzive
O primă lege ce va fi modificată de această ordonanță este Legea nr. 193/2000 - clauze abuzive - care a fost ultima oară modificată în 2014. Acum, la partea de sancțiuni din Legea clauzelor abuzive regăsim amenzi contravenționale între 200 și 1.000 lei. Proiectul de ordonanță însă propune sancțiuni cu mult mai mari:
- punctual pentru introducerea de clauze abuzive în contract (care e interzisă de lege), amenzi între 20.000 și 100.000 de lei;
- pentru încălcările pe scară largă în materia clauzelor abuzive, amenzi de până la 4% din cifra de afaceri anuală; dacă nu există informații disponibile privind cifra de afaceri, atunci amenda va fi între 200.000 de euro și două milioane de euro.
De asemenea, în lege o să apară o listă de criterii (exemplificativă) ce vor fi luate în considerare la stabilirea acestor sancțiuni.
Recenziile false ori neverificate, practici comerciale înșelătoare
Legea nr. 363/2007 va fi modificată și ea, unde la secțiunea privind practicile comerciale înșelătoare vor intra și diverse practici binecunoscute privind recenziile din spațiul public. Astfel, vor fi considerate practici comerciale înșelătoare:
-
- afirmarea faptului că recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul, fără a lua măsuri rezonabile și proporționale pentru a verifica dacă aceste recenzii provin de la consumatorii respectivi;
- prezentarea sau însărcinarea unei alte persoane juridice/fizice cu prezentarea de recenzii sau recomandări false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea înșelătoare a recenziilor sau a recomandărilor unor consumatori pe platformele de comunicare socială pentru a promova anumite produse;
- revânzarea de bilete către consumatori, în cazul în care comerciantul le-a achiziționat utilizând mijloace automate pentru a eluda orice limitare impusă privind numărul de bilete pe care o persoană le poate cumpăra sau orice altă regulă aplicabilă achiziționării de bilete;
- furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, fără a menționa în mod clar existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.
Ordonanța mai crește și nivelul amenzilor pentru aceste practici, care la momentul actual poate fi unul destul de mic, pentru că minimul amenzilor e stabilit extrem de jos.
De asemenea, vor exista și noi măsuri pentru consumatorii afectați de practicile comerciale incorecte:
- repararea, înlocuirea, reducerea prețului sau încetarea contractului şi restituirea contravalorii produsului sau serviciului, după caz;
- despăgubiri pentru prejudiciul suferit.
Piețele online
Mai multe modificări vor fi aduse și OUG nr. 34/2014, cu privire la contractele încheiate la distanță, bunurile și serviciile digitale. De exemplu, cerințele suplimentare de informare specifice pentru contractele încheiate pe piețele online, dreptul de retragere în cazul unor contracte de prestări servicii ș.a. aspecte ce vor asigura o uniformizare a drepturilor consumatorilor din mediul online cu cei care cumpără fizic produse și servicii.