Cele mai importante două acte normative pentru comercianți apărute luna aceasta sunt, fără dar și poate, OUG nr. 58/2022 și HG nr. 686/2022, întrucât noutățile pe care le aduc, la pachet cu sancțiuni semnificativ mai mari ca cele cu care erau obișnuiți anterior, înseamnă necesitatea de a schimba anumite practici scăpate până acum din atenția legiuitorului. Mai trebuie spus că ele vin să transpună la nivel intern reglementări europene.
Întâi de toate, noutățile care se aplică din 28 mai:
Mai multe fapte vor fi sancționate ca practici comerciale incorecte/înșelătoare. Mai exact, comercianții trebuie să înceapă să aibă grijă la recenzii, întrucât prezentarea de recenzii false ori neverificate va fi considerată practică comercială înșelătoare le va putea aduce amenzi foarte mari, însă aceasta nu e singura practică nou adăugată la listă.
Asta ridică o întrebare: ce reguli ar trebui să respecte comercianții în privința recenziilor ca să nu aibă probleme cu cei de la Protecția Consumatorului? Înainte de toate, dacă alege să prezinte recenziile, comerciantul trebuie să le prezinte pe toate și trebuie să marcheze în dreptul recenziilor că provin sau nu de la consumatori care chiar au folosit sau au cumpărat efectiv acel produs; noile reguli nu interzic comerciantului să afișeze și recenzii care nu sunt „verificate”, dar trebuie să se vadă clar asta în comparație cu cele care provin de la cei care chiar au cumpărat sau testat produsul. Totodată, prezentările de tipul „toți consumatorii recomandă”, „toți consumatorii sunt mulțumiți” ar putea fi problematice din perspectiva noii reglementări.
De asemenea, intră sub reglementarea Legii practicilor comerciale incorecte și bunurile și serviciile digitale și cu conținut digital, iar legea va cuprinde și o definiție pentru piața online: „un serviciu care utilizează software, inclusiv un site de internet sau o parte a unui site de internet sau o aplicație gestionată de către comerciant sau în numele acestuia, care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanță cu alți comercianți sau consumatori”.
Un set nou de obligații vizează tocmai aceste piețe online și furnizarea de informații specifice pentru contractele încheiate pe piețele online. Totodată, cumpărătorilor va trebui să li se arate după ce criterii le-au apărut în căutări anumite produse înaintea altora - astfel de obligații le vor reveni, desigur, celor care au platforme de vânzare unde regăsim mai mulți comercianți și tipuri de produse.
Așa cum spuneam mai sus, noua ordonanță vine cu amenzi mult mai mari. Fie că vorbim de profesioniștii care vând în spațiile comerciale, fie la distanță, pentru obligațiile trasate de ordonanța privind drepturile consumatorilor se vor putea aplica amenzi și de trei sau patru ori mai mari decât cele actuale. La partea de sancțiuni din OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor urmează să se modifice, din 28 mai, absolut toate limitele minime și maxime ale amenzilor pe care le pot primi comercianții și alte categorii de profesioniști vizați de obligațiile din această ordonanță.
Dincolo de aceste noutăți aduse prin ordonanță, chiar pe 26 mai a apărut în Monitorul Oficial o hotărâre de Guvern care va obliga toți comercianții care aplică reduceri de preț să respecte noi reguli. Noile reguli de afișare a reducerilor de preț îi vor obliga pe comercianți să afișeze care a fost cel mai mic preț într-un interval de referință de 30 de zile, pentru a nu se mai ajunge în situația în care consumatorii sunt înșelați cu privire la reducerea pe care o văd prezentată și să știe că anterior produsul a fost și (mult) mai ieftin de atât.
Mai mult decât atât, noile reguli se vor aplica și vânzărilor în regim de outlet, care au și o definire la nivel legislativ acum. De pildă, în cazul în care structurile care practică vânzări în regim de outlet compară preţurile de vânzare cu preţul de magazin de fabrică al producatorului sau cu preţul de catalog sau cu un alt preţ de referinţă echivalent, acestea oferă în scris informaţii clare, lizibile şi uşor de indentificat cu privire la preţul de referinţă utilizat pentru comparaţie.
Apărute tot în luna mai:
Regulile obligației de a accepta plăți cu cardul bancar de către comercianții de produse și prestatorii de servicii au fost modificate și ele luna asta, pe 9 mai, mai exact. Firmele care nu se conformează obligației a accepta plata cu cardul bancar, deși ar trebui s-o facă, pot fi amendate cu sume de la 20.000 la 50.000 de lei. De asemenea, firmele trebuie să accepte inclusiv plățile cu carduri bancare preplătite, nu doar plățile cu carduri de debit și de credit, dacă realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 50.000 euro. Totodată, cei care depășesc respectiva cifră de afaceri sunt obligați să accepte plăți și prin aplicații de plăți electronice. Aici, noutățile sunt aduse de Legea 128/2022.
Merită să amintim aici și de OUG 67/2022, care a stabilit că furnizorii de servicii poștale vor fi obligați să transmită lunar Fiscului informații despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs și despre clienții care le primesc. Mai e nevoie însă de niște norme de aplicare pentru a vedea aplicată în mod concret măsura. Măsura se explică prin faptul că din informațiile adunate de inspectorii antifraudă în anii precedenți a rezultat că majoritatea comercianților online verificați fie nu își declaraseră integral veniturile, fie și le declaraseră numai parțial.