O serie de modificări ce intră în vigoare pe 28 mai la legislația privind protecția consumatorilor vizează în mod deosebit comercianții din online. Unul dintre aspectele noi se referă însă la recenziile de care comercianții se folosesc pentru a atrage sau convinge noi clienți.
Chestiunea recenziilor nu a fost vizată până acum la nivel legislativ în mod direct. Acum, recenziile sunt strâns legate de practicile comerciale înșelătoare atunci când comercianții nu sunt suficient de transparenți cu privire la proveniența lor.
Am auzit sau am văzut cu toții practici de tipul recenziilor pozitive date de angajați ai firmelor sau diverse persoane plătite/recompensate pentru asta, de pildă. Acesta va fi considerat, din 28 mai, o practică înșelătoare, iar amenda pentru aceste practici va fi stabilită între 20.000 - 100.000 de lei (fără posibilitatea de plată la jumătate din minimul legal în 15 zile).
„Comerciantul oferă acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele şi indică dacă şi modul în care acesta garantează faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziţionat efectiv produsul, acestea fiind considerate informaţii esenţiale”, prevede, din 28 mai, Legea nr. 363/2007.
Conform legii, sunt practici comerciale înșelătoare, din 28 mai:
- Afirmarea faptului că recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziţionat efectiv produsul, fără a lua măsuri rezonabile şi proporţionale pentru a verifica dacă aceste recenzii provin de la consumatorii respectivi.
- Prezentarea sau însărcinarea unei alte persoane juridice sau fizice cu prezentarea de recenzii sau recomandări false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea înşelătoare a recenziilor sau a recomandărilor unor consumatori pe platformele de comunicare socială pentru a promova anumite produse.
Așadar, ce ar trebui să aibă în vedere comercianții, conform noilor reguli, aduse de OUG nr. 58/2022:
- dacă alege să prezinte recenziile, trebuie să le prezinte pe toate;
- trebuie să marcheze în dreptul recenziilor că provin sau nu de la consumatori care chiar au folosit sau au cumpărat efectiv acel produs; cum decide să le arate consumatorilor asta e o chestiune nereglementată în noile reguli (nu excludem însă posibilitatea ca ea să fie detaliată ulterior, în norme subsecvente); noile norme spun doar că măsurile ar trebui să fie rezonabile și proporționale; de pildă, înainte ca cei care publică recenziile să le poată efectiv publica ar trebui să li se ceară o informație de pe factură;
- noile reguli nu interzic comerciantului să afișeze și recenzii care nu sunt „verificate”, dar trebuie să se vadă clar asta în comparație cu cele care provin de la cei care chiar au cumpărat sau testat produsul; practic, trebuie o demarcație clară între cele două categorii de recenzii; ideal, cele „verificate” ar putea sta deasupra celorlalte și, eventual, să nu fie luate în calcul la ratingul final care apare în dreptul acelui produs ori serviciu;
- prezentările de tipul „toți consumatorii recomandă”, „toți consumatorii sunt mulțumiți” ar putea fi problematice din perspectiva noii reglementări întrucât comerciantul ar trebui să aibă și dovada că ratingul ridicat pe care îl susține în prezentarea produselor ori serviciilor sale chiar vine de la consumatori care i-au testat acele produse ori servicii.