În perioada reducerilor, este esențial ca magazinele să publice nu doar prețul redus, ci și cel mai mic preț practicat pentru fiecare produs în ultimele 30 de zile. Acest preț de referință trebuie să fie evident și ușor de observat pentru consumatori. Dacă un produs beneficiază de reduceri progresive, prețul de referință rămâne același, adică prețul inițial, înainte de prima reducere aplicată.
„Orice anunț de reducere a prețului indică prețul anterior aplicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare pentru o perioadă determinată, înainte de aplicarea reducerii de preț. Dovada practicării prețului anterior se va face prin documente prezentate de comerciant, în acest sens, la solicitarea personalului împuternicit al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor. Prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preț.”, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 947/2000.
Pentru a evita confuziile, prețul redus trebuie să fie întotdeauna inferior celui de referință, iar comercianții sunt obligați să menționeze clar perioada în care a fost aplicat prețul anterior. Anunțurile referitoare la reduceri trebuie formulate vizibil și fără ambiguități, incluzând atât noul preț, cât și prețul anterior, fie prin bararea prețului vechi, fie prin prezentarea procentului de reducere.
Încercările de a promova reduceri false, care nu se bazează pe prețuri corecte de referință, sunt considerate publicitate înșelătoare și pot atrage sancțiuni din partea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
Consumatorii sunt încurajați să verifice prețurile utilizând site-uri care oferă comparații pentru același produs.
Cele mai comune practici înșelătoare în perioada reducerilor
În anii trecuți, ANPC a primit numeroase reclamații legate de practici comerciale înșelătoare, în special în perioada Black Friday:
- Deși produsul apărea în stoc, iar consumatorul a urmărit site-ul frecvent, la startul vânzărilor de Black Friday produsul apărea direct ca stoc terminat - reclama mincinoasă;
- Produse la ofertă care nu aveau precizat prețul vechi tăiat și prețul nou, ci doar un singur preț;
- Consumatorul, după o oră și jumătate de la precomandă pe site, a adăugat și alte produse în coș, iar după finalizarea precomenzii, produsele selectate nu mai erau în stoc;
- Afișarea incorectă a prețurilor: pe site se menționa ”ofertă specială”, dar prețul vechi nu apărea și nici reducerea procentuală, inducând în eroare consumatorul;
- Produsul a fost plasat în coșul de cumpărături, iar la finalizarea comenzii produsul respectiv a apărut cu un preț mai mare cu 900 lei - reclamă abuz de promovare;
- Pentru a face cumpărăturile de Black Friday de pe site, clientul trebuia să aplice pentru un card de cumpărături la o anumită bancă, fără a i se da posibilitatea alegerii vreunui produs, clientului fiind imposibilă plasarea comenzii;
- La deschiderea promoției de pe site, un singur produs părea că avea o promoție reală de 50%, iar acela deja nu mai era în stoc - reclama înșelătoare;
- Comerciantul a refuzat cumpărarea produselor cu cardul în rate, motivând că platforma are probleme tehnice. La solicitările clientului, la ore diferite, a primit același răspuns negativ, consumatorul fiind în imposibilitatea de a achiziționa produsele.
O altă practică înșelătoare frecvent întâlnită este utilizarea recenziilor false sau fals pozitive pentru promovarea anumitor produse. Aceste recenzii înșelătoare pot influența deciziile de cumpărare ale consumatorilor, determinându-i să achiziționeze produse care, în realitate, nu corespund așteptărilor. Este important de menționat că din 2022, legislația impune comercianților să respecte anumite obligații referitoare la autenticitatea recenziilor.
Cum își dă seama un consumator dacă recenziile sunt reale sau nu?
În primul rând, dacă un comerciant alege să afișeze recenzii pentru produsele sale, acesta este obligat să le prezinte pe toate, inclusiv și pe cele negative, asigurându-vă accesul la o gamă completă de opinii.
De asemenea, comercianții sunt obligați să indice clar dacă recenziile provin de la consumatori care au folosit sau au achiziționat efectiv produsul. Deși modul exact în care trebuie să facă acest lucru nu este detaliat în prezent, se așteaptă ca aceste informații să fie clarificate în norme ulterioare.
Credibilitatea recenziilor „verificate” ar trebui să rezulte dintr-o solicitare a comercianților adresată consumatorilor. Aceștia trebuie să ceară informații de pe factură înainte de a publica recenziile, pentru a asigura autenticitatea acestora. Astfel, recenziile „verificate” vor fi mai credibile și mai utile pentru toți cumpărătorii.
În plus, comercianții pot afișa și recenzii „neverificate”, dar este esențial ca acestea să fie clar diferențiate de cele „verificate”. Ideal ar fi ca recenziile verificate să fie plasate deasupra celor neverificate și să nu influențeze ratingul final al produsului sau serviciului.
Nu în ultimul rând, consumatorii trebuie să fie precauți cu privire la afirmațiile comercianților care sugerează că „toți consumatorii recomandă” sau „toți consumatorii sunt mulțumiți”. Aceste declarații trebuie să fie susținute de dovezi clare că evaluările ridicate provin de la consumatori care au testat efectiv produsele sau serviciile.
Așadar, în cazul în care consumatorul observă o reclamă înșelătoare, reclamațiile pot fi depuse către ANPC prin crearea unui cont pe site-ul https://eservicii.anpc.ro/, secțiunea „Reclamații Consumatori”.
Comentarii articol (0)