avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 595 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Protecţia consumatorului, ... Factura proforma si dialogul on-line sunt echivalente ...
Discuție deschisă în Protecţia consumatorului, garanţii şi probleme asociate produselor şi serviciilor

Factura proforma si dialogul on-line sunt echivalente unui contract?

Am o intrebare legata de o situatie aparuta in comertul on-line.
Dupa negocieri on-line cu o firma am primit o factura proforma care specifica un prêt si conditia de a plati un avans de 50%. Am achitat avansul prin mandate postal in contul bancar al firmei. In dialogul prin posta electronica firma s-a obligat sa furnizeze comnada in 21 de zile. Marfa este adusa din Italia de la o firma partenera.

Dupa epuizarea celor 21 de zile, la insistentele mele, firma mi-a adus la cunostinta prin e-mail faptul ca relatia cu firma furnizoare partenera din Italia nu a functionat cum era prevazut si din acest motiv s-au incalcat conditiile stabilite privind termenul de livrare, pretul si cheltuieli suplimentare cu costul de transport, mai précis:
- s-a comunicat modificarea pretului convenit motivind ca firma furnizoare din Italia a transmis la un prêt mai mare decit cel practicat intre ele pina acum;
- s-a solicitat achitarea transportului de la firma furnizoare desi acest lucru era subinteles ca nu ma privea si nu aparuse in negocierile precedente;
- nu s-a respectat termenul de livrare – de 21 de zile.

In concluzie, au fost disfunctionalitati ale relatiei dintre firma din Romania si firma furnizoare partenera din Italia, disfunctionalitati care au condus la cheltuieli suplimentare de 25% din valoarea contractului si la nerespectarea termenului convenit (21 de zile). Firma mi-a transmis o noua factura proforma cu noile pretentii (un nou prêt si un cost de transport care acum apare explicit in noua factura).

Deoarece intentionez sa ma adresez ANPC as vrea sa stiu urmatoarele:
- prima factura proforma (unde apare explicit pretul si obligatia de aplati 50% din avans) si dialogul prin posta electronica (unde apare termenul de 21 de zile) pot fi considerate dpdv juridic ca izvor de obligatii contractuale? Sint echivalente acestea cu un contract?
- faptul ca firma a acceptat avansul si a inceput derularea tranzactiei nu inseamna ca ambele parti au acceptat conditiile stabilite? Mai pot fie ele modificate in mod unilateral de disfunctionalitatile care au aparut in relatia cu o terta parte (cu firma furnizoare din Italia)?
Ultima modificare: Joi, 19 Martie 2015
hot_oliviu, utilizator
Cel mai recent răspuns: hot_oliviu , utilizator 15:52, 19 Martie 2015
Factura pro forma (și cu atât mai mult dialogul on line) nu este un contract. Ea reprezintă doar o ofertă și are caracter informativ pentru primitor. . Ea generează obligații doar pentru vânzător cum ar fi obligația de păstrare a prețului anunțat pentru întreaga perioadă de valabilitate a ofertei cuprinse în factura pro forma. (respectiv 21 zile -ați scris)Nu are forță juridică. dar trebuie să respecte termenul înscris în pro formă. Prin urmare -ei au respectat termenul și v-au anunțat.
21 de zile este termenul de livrarea propus de vinzator si acceptat de cumparator.
Nu exista niste reguli ale comertului on-line, comert care se dezvolta din ce in ce mai mult? Chiar asa, ne intelegem, accept proforma, platesc avansul imi fac niste planuri si apoi dupa 21 de zile ...
liamic43 a scris:

Factura pro forma (și cu atât mai mult dialogul on line) nu este un contract. Ea reprezintă doar o ofertă și are caracter informativ pentru primitor. . Ea generează obligații doar pentru vânzător cum ar fi obligația de păstrare a prețului anunțat pentru întreaga perioadă de valabilitate a ofertei cuprinse în factura pro forma. (respectiv 21 zile -ați scris)Nu are forță juridică. dar trebuie să respecte termenul înscris în pro formă. Prin urmare -ei au respectat termenul și v-au anunțat.


[Editat - pe acest forum se combat ideile, nu persoanele care le posteaza.]

Iata ce spune un specialist in comertul online:
[ link extern ] /

"Am nevoie de contract semnat cu fiecare client in parte pentru serviciile prestate?
Nu este nevoie de un contract semnat cu fiecare client in parte. Legislatia din domeniu permite existenta unui contract general, prezent la vedere in magazin (de cele mai multe ori sub forma de „Termeni si Conditii”).
In principiu acest contract trebuie sa contina clauze privind modalitatea de comanda, obligatiile partilor, drepturile partilor, modalitatea de livrare, modalitatea de plata si termenul admis pentru restituirea produselor, conf. Legii nr. 365/2002 acest termen este de 10 zile de la livrarea produsului.
Contractul va fi considerat valid si semnat de parti in momentul in care beneficiarul se angajeaza in achizitionarea de bunuri din magazinul dvs, astfel nu va mai fi nevoie sa semnati alte acte suplimentare."

Astept replica unui profesionist.
Ultima modificare: Joi, 19 Martie 2015
Ares-3, moderator
Stimate forumist, nu confundați factura pro forma care nu este un act juridic cu contractul de vânzare cumpărare care este un act juridic. Prin urmare îmi pare rău dacă v-am încurcat dar cele 2 documente au nuanțe diferite. Dacă ați fi citit cu atenție ceeace ați scris ați fi observat că v-ați referit la contract și nu la factură pro forma care este un document de informare.
E adevarat, factura pro forma este doar o oferta insa achitarea a 50% din valoarea produsului inseamna acceptarea ofertei de catre client. Prin urmare, oferta facuta de firma s-a transformat in obligatia de a o respecta intocmai.
In opinia mea, modificarea ofertei initiale echivaleaza cu un act aditional la un contract. Atata timp cat dvs. nu sunteti de acord cu modificarea, sunt nevoiti sa livreze produsul la pretul ofertat initial.

Aceasta practica este considerata ca fiind inselatoare si este sanctionata de ANPC cu amenzi usturatoare; faptul ca au incasat si avans nu le lasa portita de scapare in fata unei amenzi. Iar amenzile nu sunt deloc mici.

Legea 363/2007:
Art. 6. - (1) O practica comerciala este considerata ca fiind actiune inselatoare daca aceasta contine informatii false sau, in orice situatie, inclusiv in prezentarea generala, induce in eroare sau este susceptibila sa induca in eroare consumatorul mediu, astfel incat, in ambele ipoteze, fie il determina, fie este susceptibila a-l determina pe consumator sa ia o decizie de tranzactionare pe care altfel nu ar fi luat-o, chiar daca informatiile sunt, in fapt, corecte in raport cu unul sau mai multe dintre urmatoarele elemente:
[...]
d) pretul sau modul de calcul al pretului ori existenta unui avantaj specific al pretului;

Pe site-ul ANPC exista prezentat un caz in care comerciantul a fost amendat doar pentru ca a vrut sa schimbe pretul din f. pro forma:

2. Corectitudinea publicitatii
Exemple:
- Un operator economic din judetul Maramures care desfasoara activitate de comert electronic cu produse de folosinta indelungata (telefoane, accesorii pentru camere foto/video si dispozitive de redare MP3/MP4) a fost sanctionat contraventional ca urmare a unei reclamatii privind practicile comerciale incorecte. Operatorul economic prezenta pe site un aparat foto la un pret de vanzare de 2200 lei, iar ca urmare a comenzii efectuate de catre consumator s-a emis o factura proforma de aceasta valoare. In decurs de o saptamana operatorul economic a anuntat cumparatorul ca livreaza produsul comandat numai daca se mai achita in plus 600 lei, pe motivul cresterii pretului la produsul respectiv, desi pretul mentionat in factura proforma era inca afisat pe site. Operatorul economic a fost sanctionat cu amenda contraventionala in valoare de 3000 lei si s-a dispus incetarea practicii comerciale inselatoare.

[ link extern ]

Scrieti-le ca nu acceptati noua oferta iar in cazul in care nu isi asuma obligatiile rezultate din plata a 50% din valoarea primei facturi pro forma ii veti reclama la ANPC.
Daca refuza, atasati la reclamatie aceasta incercare de rezolvare pe cale amiabila.

Indrumari pentru intocmirea reclamatiei:
[ link extern ]
Formularul online:
[ link extern ] /
Ultima modificare: Joi, 19 Martie 2015
Ares-3, moderator

Alte discuții în legătură

O factura pro forma emisa constituie obligativitatea din partea ... GPopax GPopax O factura pro forma emisa constituie obligativitatea din partea emitentului de a respecta datele inscrise in ea respectiv pretul produsului comandat chiar ... (vezi toată discuția)
Comert on line Daniela Cioroianu Daniela Cioroianu Cum se poate inregistra in contabilitate un produs vandut on line,trimis prin curier sau serviciu de curierat? Produsul sa il expediez cu o factura proforma ... (vezi toată discuția)
Cum pot incheia un contract prin email? gistra gistra Lucrez online si clientii mei sunt din afara UE. Din pacate niciunul dintre ei nu vrea sa se complice cu contractele mele (tiparire, semnare, scanare, ... (vezi toată discuția)